„Zatímco v roce 2000 jsme měli v portfoliu pojištěno cca 1300 ultralehkých letadel, v roce 2010 jich už máme pojištěno na dva a půl tisíce. V ostatních kategoriích je vývoj obdobný,“ uvedl Pavel Kaplan, který má produkt pojištění letectví v ČSOB Pojišťovně na starosti s tím, že každé letadlo či jiné zařízení sloužící k létání musí být ze zákona pojištěno pro případ škod způsobených jiným osobám, podobně jako se pro auta sjednává povinné ručení.
V České republice se létá zejména na tzv. sportovních létajících zařízeních (do této kategorie patří například padákové kluzáky, ultralehká letadla či vrtulníky, rogala, virníky…) nebo na letadlech do 6 tun vzletové hmotnosti (do této kategorie patří menší letadla a vrtulníky, balóny či kluzáky, tzv. větroně). „Pohled na balón na českém nebi už dnes prakticky nikoho nepřekvapí. Létá jich u nás téměř dvě stě. Unikátním zážitkem ale může být zahlédnout vzducholoď, kterých jsou v české republice registrovány všeho všudy tři kusy,“ doplnil pro zajímavost Pavel Kaplan.
Co všechno létá na českém nebi
Kategorie - sportovní létající zařízení |
počet |
ultralehká letadla |
2500 |
motorové závěsné kluzáky (rogala) |
725 |
virníky |
23 |
ultralehké vrtulníky |
51 |
závěsné kluzáky (rogala) |
545 |
padákové kluzáky |
3682 |
paramotory |
1135 |
Kategorie - do 6 tun vzletové hmotnosti |
|
vzducholoď |
3 |
balón |
188 |
letoun |
878 |
kluzák (nebo-li větroň) |
894 |
vrtulník |
106 |
Pramen: Letecká amatérská asociace, Úřad pro civilní letectví a statistiky ČSOB Pojišťovny
Poznámka: údaje platné ke konci roku 2010, v úvahu nebyla brána letadla a vrtulníky nad 6 tun vzletové hmotnosti sloužící především ke komerčním účelům civilního letectví
Komentáře
Přidat komentář