Účet zimních dovolených – méně zranění i střevních potíží


			Účet zimních dovolených – méně zranění i střevních potíží
11.4.2014 Tiskové zprávy

Letošní zima byla velmi mírná a to i v počtu pojistných událostí, které musela s českými turisty řešit pojišťovna Generali. „Za celou zimu šlo o 769 případů, především úrazy a infekční onemocnění,“ říká Pavel Sivák, vedoucí oddělení pojištění osob pojišťovny Generali. Jak dodává, jde o meziroční pokles o 373 případů. 

Pojistné události zimních dovolených se výrazně liší podle destinací. Jednak jde o úrazy a další zdravotní problémy z lyžařských zájezdů, druhou skupinu tvoří případy z  exotických zemí, kam Češi v zimě vyrážejí. Letos výrazně ubylo případů nahlášených z  dovolené v Egyptě. Nejvíce událostí řešila asistenční služba pojišťovny Generali v Rakousku. Druhou příčku má Itálie a třetí Amerika. Následují případy z Francie a Thajska a až za nimi je Egypt. 

Zatímco průměrné náklady na úraz v Rakousku vyjdou na 7 500 korun, v Thajsku už je to 18 000 korun. V Egyptě se tradičně řešila především onemocnění žaludku a střev, průměrné náklady na jednoho pacienta vyšly na 10 000 korun.

Milionové odškodné za lyžařku 

Markantní pokles hlášených úrazů a onemocnění nastal především v únoru a březnu. „Po mírné zimě zřejmě naši klienti už neměli ani chuť lyžovat, ani potřebu ohřát se v teplých krajích. Přesto se ani letošní zima neobešla bez některých skutečně těžkých případů,“ hodnotí Pavel Sivák a uvádí jeden příklad úrazu na lyžích. 

Čtyřiapadesátiletá lyžařka se v lednu ve Francii na sjezdovce srazila s jinou lyžařkou. Ta zraněna nebyla, ani se navzájem neviděly, policie nebyla k nehodě přivolána, a tudíž nebyl určen viník. 

Klientka pojišťovny Generali si ze střetu odnesla zlomeninu levého bérce – kosti lýtkové i holenní. Operována byla ve Francii. Během zákroku však došlo ke komplikacím. Pro nízkou hladinu hemoglobinu nebyla repatriace možná dříve než za 10 dní. Poté byla zraněná žena převezena domů s lékařským doprovodem sanitkou. Jen repatriace si v tomto případě vyžádala náklady 50 000 korun. 

Čísla posledních let ukazují, že při lyžování v zahraničí je nutno myslet na připojištění odpovědnosti za škody. Češi sice mají v zahraničí pověst zkušených a dobrých lyžařů, střety s jinými lyžaři se jim ale nevyhýbají. Často kvůli jazykové bariéře a nedostatku zkušeností se složitými právními procedurami jsou právě oni označeni za viníky střetu. 

Dokládá to například letošní událost z jednoho italského zimního střediska, kdy pojišťovna Generali uhradila za svou klientku 1 000 000 korun z odpovědnosti za škodu na zdraví, kterou měla připojištěnu v rámci cestovního pojištění. 

„Letos v únoru se naše klientka srazila na sjezdovce s jiným lyžařem,“ popisuje Lukáš Volf, produktový manažer pojišťovny Generali. „Šlo o člověka vyššího věku, utrpěl těžší zranění s prokazatelnými trvalými následky, česká lyžařka byla zraněna lehce. Po dlouhém šetření bylo určeno, že je za srážku odpovědná a bylo stanoveno odškodnění. 1 milión pokrylo připojištění odpovědnosti k cestovnímu pojištění. Zbývající částku pak pokryla druhá odpovědnostní pojistka“, uzavírá Lukáš Volf. Tato lyžařka, stejně jako mnozí další, se již zřejmě bez připojištění odpovědnosti na lyže nevydá.

Exotika není bez rizika

„Vzhledem k nepříznivým sněhovým podmínkám jsme v letošní sezoně řešili větší množství pojistných událostí v exotických destinacích, mnohé z nich byly velmi vážné s ohledem na zdravotní stav pacienta a také destinaci, kde k události došlo,“ shrnuje zimní sezónu Jana Ježková, lékařka asistenční služby Europ Assistance.

Příkladem může být „banální“ zánět slepého střeva ve Vietnamu, který by bez zásahu asistenční služby pojišťovny Generali mohl mít pro klienta fatální následky. Dvaapadesátiletý pacient byl hospitalizován pro bolesti břicha, v místní nemocnici provedli operaci. „Nebyla však zajištěna dostatečná péče,“ vysvětluje MUDr. Jana Ježková. „Proto jsme klienta převezli do nemocnice vyššího řádu, kde byla zajištěna dostatečná péče komplikací, které nastaly po operaci. Stav si vyžádal celkem 15-ti denní hospitalizaci a repatriaci s doprovodem zdravotního personálu. Očekávané náklady jsou 350 000 korun.“ 

Dalším příběhem z exotických krajin je hospitalizace a repatriace klienta z Kambodži. Muž utrpěl při pádu na schodech chrámu mnohočetná otevřená zranění, včetně zlomeniny kolenní čéšky, která si vyžádala okamžitou operaci. „Vzhledem k tomu, že úroveň nemocnice byla dostatečná, operace proběhla na místě,“ popisuje Jana Ježková. Transport ovšem vyžadoval velké nasazení, protože pacient potřeboval být transportován vleže, což z místního letiště nebylo možné. „Proto jsme pacienta převezli sanitkou do Thajska na nejbližší letiště a odtud zajistili transport na speciálním lehátku, umístěném v komerčním letadle. Zpáteční let se bohužel zkomplikoval, protože na palubě letadla musela naše zdravotnická eskorta poskytnout první pomoc pacientovi s náhlou srdeční příhodou a bylo nutné nouzové přistání, které zdrželo časový harmonogram letu. Hrozilo reálné nebezpečí, že pacient nestihne přestup letadla a zůstane v Indii. Nicméně vzhledem k vstřícnému kroku leteckého personálu, který oproti standardním postupům umožnil vyložit pacienta jako prvního z letadla a navazující spoj naložil pacienta do plného letadla, se tento krizový scénář nevyplnil. Celý transport jsme pečlivě monitorovali a připravovali varianty pro krizové situace,“ uvádí lékařka. Očekávané náklady v případu jsou 650 000 korun. Tento případ je zatím nejnákladnější zdravotnickou asistencí pojišťovny Generali za poslední zimní turistickou sezónu.

Generali

Zdroj: Generali

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články