Postavení pojišťoven v 1. čtvrtletí 2011: Česká pojišťovna


			Postavení pojišťoven v 1. čtvrtletí 2011: Česká pojišťovna

Česká pojišťovna po mnoha desetiletích monopolního a dominantního postavení ztratila svoji pozici na trhu. Byla předstižena svým největším konkurentem – Kooperativou.

V předchozích letech platilo, že ztrácela svoji pozici „jedničky“ vždy na začátku roku jen v NŽP (-380 miliónů, -6,3 %), tentokrát ji vedle celkového trhu (-630 miliónů, -6,7 %) ztratila i v ŽP (-250 miliónů, -7,4 %), kde ji vystřídala ČSOB Pojišťovna. Dovršilo se tak poměrně dlouhé období postupné ztráty postavení a podílu na trhu. Neznamená to však, že se na pozici „jedničky“ již nevrátí. Může k tomu naopak dojít velice brzy.

Kooperativa má tradičně lepší počátky roku, před jeho závěry a dá se předpokládat, že v letošním roce to bude podobné. Pak by to znamenalo, že se Česká pojišťovna vrátí na vedoucí pozici v průběhu roku. V celkovém trhu to může být již po příštím čtvrtletí (vzhledem k malému rozdílu mezi Českou pojišťovnou a Kooperativou).

V NŽP ovšem není situace tak jasná a jednou z variant vývoje je to, že Kooperativa udrží svoje vedoucí postavení po celý rok. Více napoví výsledky po pololetí. V ŽP se může Česká pojišťovna také v průběhu roku vrátit na vedoucí pozici. ČSOB Pojišťovna získala své postavení především díky jednorázovému ŽP a je otázkou, zda dokáže udržet jeho tempo po celý rok. Ovšem v ŽP se situace velmi rychle mění a vývoj především v jednorázovém ŽP je jen těžko předvídatelný. Česká pojišťovna však může těžit z ještě relativně silného kmene starších smluv, přestože i ten se poměrně rychle zmenšuje.

Z pohledu o něco objektivnějších výsledků běžného roku je Česká pojišťovna však stále „jedničkou“ jak celkového trhu (+600 miliónů, +1,6 %), tak NŽP (-1,4 miliardy, -5,8 %) i ŽP (+2 miliardy, +14,8 %). Náskok před jejími konkurenty je ovšem stále menší.)

Příčin ztrát pozic České pojišťovny je celá řada. V každé analýze je pravidelně aktualizujeme a posuzujeme jejich platnost. Co je ovšem pro všechny analýzy společné je to, že se je České pojišťovně stále nedaří odstranit, nebo dosahuje pouze dílčích zlepšení. Zde jsou ty základní:

  • Přirozené rozmělňování trhu po ztrátě výsadního postavení. České pojišťovně se daří těžit z minulosti stále méně. V ŽP drží sice pozici i díky kmenům, které získala v 80. a především v 90. letech. U novějších druhů produktů (např. IŽP) je vidět, že za konkurencí zaostává. Pokus oslovit svoje dlouholeté klienty s nabídkou nových produktů přitom nemusí být vždy úplně jednoduchý. Z části se jedná o konzervativnější klientelu, která má již řadu svých potřeb vyřešenou. A o nové klienty musí stále usilovněji bojovat s konkurencí (některé získala vloni díky produktu Garance s přislíbeným zhodnocením ve výši 4,5 % ročně). Budoucí úspěch nebo neúspěch tedy závisí na tom, jak bude schopna tyto nové klienty „přečíst“, a tedy jestli je bude umět oslovit s nabídkou, se kterou bude mít naději na úspěch.

  • Odmítání vstoupit do cenové války. Na trhu obligatorních pojištění (především POV) je cena tím hlavním prodejním nástrojem. Klienti upřednostňují produkty levnější před produkty s vyšší cenou obsahující služby „navíc a zdarma“. Česká pojišťovna je podle internetových porovnávačů cenově průměrná. V minulosti preferovala strategii nabízet kvalitnější služby za stejnou nebo vyšší cenu. Zdá se, že u POV to není v současnosti cesta, která by zaručovala úspěch. Od roku 2005 klesl objem pojistného celého trhu na 75 %. V případě České pojišťovny ovšem až na polovinu. Nejméně ztrácely (nebo dokonce získávaly) pojišťovny bojující cenou, největší ztráty zaznamenala Česká pojišťovna preferující služby.

  • Absence bankovního kanálu. Projevuje se především v ŽP. V NŽP Česká pojišťovna spolupracuje s Komerční bankou. Skupina PPF však usiluje o zahájení činnosti retailové banky. Pak by se dalo očekávat zlepšení (za předpokladu, že budou oba subjekty spolupracovat).

Česká pojišťovna se v průběhu 1. čtvrtletí snažila probudit zájem o HAV u majitelů starších vozů se svým pojištěním 6+. Produkt je zaměřen na vozidla starší 6 let. Pojištění má poměrně nízké limity plnění (60 000 – 100 000), takže je využitelné pouze pro část starších vozidel. Majitelé těch dražších však mohou samozřejmě využít standardní HAV.

Česká pojišťovna přišla jako jedna z prvních (takřka zároveň s pojišťovnou Direct) na trh s novinkou nové aplikace pro inteligentní telefony (smartphony), kterou lze výrazně zjednodušit vyřizování pojistné události. Zatím bude určena pouze pro pojistné události v souvislosti s dopravní nehodou, ale pojišťovna slibuje její další rozšíření. Aplikace pomůže klientovi se záznamem a nahlášením dopravní nehody. Její součástí je průvodce situacemi po nehodě, zadání informací o nehodě, předání fotografií a odeslání hlášení do klientského centra České pojišťovny.

Také klienty České pojišťovna zasáhly na začátku roku negativně kalamitní situace v souvislosti se sněhem a povodněmi. Pojišťovna se snažila vzniklou situaci řešit operativně.

Česká pojišťovna se stále systematičtěji věnuje odhalování pojistných podvodů. Neexistují žádné oficiální statistiky, ale mezi pojišťovnami, které informují o odhalování pokusů o podvodné jednání, je jednou z nejúspěšnějších.

Zítra čtěte:  

Postavení pojišťoven v 1. čtvrtletí 2011: ČSOB Pojišťovna

NESS Czech s.r.o.

Kateřina Lhotská


Zdroj: NESS Czech s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články