Kooperativa postupně mírně oslabuje svoje postavení na trhu ve všech sledovaných oblastech. Růst v porovnání s rokem 2005 je pod úrovní trhu (celkový – 128,3%, NŽP – 105,5%, ŽP – 164,5%). Díky tomu, že její největší konkurent – Česká pojišťovna – ztrácí podíl výrazně rychleji, se obě pojišťovny k sobě přibližují. Navýšení objemu pojistného v ŽP za 1. pololetí 2011 bylo dosaženo především jednorázovým pojistným. Výsledky za běžný rok toto zjištění potvrzují.
Tabulka porovnávající 1. a 2. čtvrtletí 2011 pak potvrzuje to, že Kooperativa dosahuje pravidelně výrazně lepších výsledků na začátku roku.
Pokud bychom se podívali do minulosti, viděli bychom, že tato nevyváženost se pomalu vyrovnává. Například v roce 2005 byl poměr mezi 2. a 1. čtvrtletím celkem 75,6%.
Kooperativa v minulosti realizovala několik akvizic kmenů POV a HAV jiných pojišťoven (v roce 2002 Komerční pojišťovny, v roce 2004 Pojišťovny ČS a Union pojišťovny). Vzhledem k vysokému poměru storen u těchto produktů a delšímu časovému odstupu však tyto kmeny v současné době ovlivňují postavení pojišťovny již jen nevýrazně.
Pojišťovna zůstává tradičně velmi silná v podnikatelských pojištěních a to přesto, že v tomto segmentu z dlouhodobého pohledu stagnuje. Její pozice je výrazně silnější při započtení netržního pojistného z povinného pojištění odpovědnosti podle zákona 125/1993, kde má společně s Českou pojišťovnou výhradní postavení.
Již v 1. čtvrtletí vyšla pojišťovna vstříc svým klientům, kteří byli při plánování svých cest zasaženi nepokoji v severní Africe a na Blízkém východě, a umožnila jim požádat o plnění náhrady storno poplatků při stornu zájezdu z důvodu nepokojů. A to i v případě, že důvodem storna byly „jen“ obavy klienta z těchto nepokojů (zájezd tedy nemusel být zrušen cestovní kanceláří). Ve 2. čtvrtletí pak Kooperativa přinesla inovaci do pojištění vozidel (POV a HAV) svým produktem NAMÍRU. Jedná se o produkt POV, ke kterému je možno přidat celou řadu připojištění a dále HAV v celkem 5 variantách. Je to princip, který je celkem běžně používán i v dalších pojišťovnách, nicméně v tomto případě došlo k jeho jasnějšímu strukturování a tedy by měl být produkt srozumitelnější klientům a zároveň by mělo být jednodušší operativně měnit nastavení jednotlivých rizik podle aktuální situace. Znamená to také ovšem, že klienti se musí o svoje pojištění aktivně a průběžně zajímat (takže možná skutečným cílem produktu je to, aby klienti častěji s pojišťovnou komunikovali). A to by mohlo být také jeho slabou stránkou, protože klienti na to nejsou v současnosti připraveni.
Pojišťovna spustila v 1. čtvrtletí verzi svého webu optimalizovanou pro tzv. chytré telefony. Využití tohoto přístupu vidíme především v pomoci klientům v případě pojistné události (návod jak postupovat, nahlásit pojistnou událost, apod.). Využití v ostatních situacích (sjednání, náhled smluv apod.) vidíme zatím jako málo přínosné. Kooperativa ohlásila tuto novinku prakticky ve stejné době jako Česká pojišťovna a Direct své specializované mobilní aplikace.
Podobně jako klienty dalších pojišťoven, zasáhly i klienty Kooperativy kalamitní situace za začátku roku stejně jako na začátku léta. Kooperativa se snažila maximálně zpružnit likvidaci pojistných událostí a vyjít tak svým klientům co nejvíce vstříc.
Podobně jako konkurenti, zvyšuje i Kooperativa úsilí v boji s pojistným podvodem.
Obr. 15 – Kooperativa pojišťovna – vývoj podílu na trhu za 1. pololetí
NESS Czech s.r.o.
Kateřina Lhotská
Komentáře
Přidat komentář