Zasáhlo by zdravotní pojišťovny převedení účtů pod ČNB?


			Zasáhlo by zdravotní pojišťovny převedení účtů pod ČNB?

Poslanci se letos chystají projednávat vládní návrh zákona, který navrhuje převést účty zdravotních pojišťoven pod ČNB. Pojišťovny s touto změnou nesouhlasí a argumentují tím, že z úroků v komerčních bankách financují náklady na preventivní vyšetření klientů. Je to pádný argument?

Lékařský internetový portál Medical Tribune uveřejnil zajímavý článek, který hodnotí míru relevance argumentu zdravotních pojišťoven pro nepřevedení účtů. Pojišťovny totiž tvrdí, že pokud by došlo k transferu peněz do České národní banky, znamenalo by to pro ně ztrátu úroků. Ta by se pro klienty odrazila v omezení či dokonce zrušení příspěvků na rovnátka, na bezlepkovou dietu, na preventivní prohlídky, vyšetření proti rakovině, případně by se zcela zrušily léčebně-ozdravné pobyty pro nemocné děti, uvedla mluvčí Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra, Hana Kadečková.

Medical Tribune však přichází s fakty, které jen dokazují, že zmíněným tvrzením si pojišťovny pouze berou své klienty jako rukojmí. Portál porovnal částky, které zdravotní pojišťovny vynaloží na prevenci, porovnal je s výší úroků od komerčních bank a navíc, je porovnal s částkami, vynaloženými ročně na reklamu.

VZP například na výnosech z úroků získá každý rok přibližně 8 milionů korun. Celkem však pojišťovna vydává na preventivní programy 366 milionů korun. Podíl úroků z celkových výdajů na preventivní programy činí podle informací MFČR pouze 2 procenta.

Podobnou částku získává na úrocích také Vojenská zdravotní pojišťovna – kolem 8 milionů korun, celkově vydá na prevenci 72 milionů korun, úroky tedy tvoří přibližně 14 procent z celkové částky.


Čtěte také: Ministr financí chce, aby bankovní účty zdravotních pojišťoven byly pod ČNB


 

 

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra měla v minulém roce z úroků necelých 30 milionů korun, na prevenci jde celkem 130 milionů korun, celkový podíl výnosu z úroků činí tedy 18 procent.

Oborová zdravotní pojišťovna - měla letos na úrocích zhruba 6 milionů, celkové náklady na prevenci jí stály 67 milionů korun.

Ministerstvo financí proto považuje argumenty zdravotních pojišťoven týkající se úroků za nepříliš relevantní. Upozorňuje na to, že komerční banky obecně dávají svým klientům, včetně zdravotních pojišťoven, čím dál nižší úroky. Například ZPMV má letos už namísto současných téměř 30 milionů korun získat na úrocích pouze 11 milionů korun – viz zdravotně pojistný plán.

Zdravotní pojišťovny nebudou u ČNB platit poplatky za bankovní služby. Takto uspořené prostředky budou moci nově převést právě na preventivní programy. Zadruhé, budou moci do fondu prevence převést prostředky z provozního fondu, což bude představovat tlak na provozní úspory a posílí se tak i konkurence zdravotních pojišťoven. Pokud například management zdravotní pojišťovny omezí zbytné výdaje na provoz, bude moci uspořené prostředky použít na preventivní programy pro své pojištěnce,“ uvedlo ministerstvo financí pro Medical Tribune.

To, že zdravotní pojišťovny používají peníze z veřejných peněz na vlastní reklamu, když si ze zákona konkurovat nemohou, je samo o sobě sporné. Přesto jdou desítky milionů ročně právě na reklamu, PR, tiskoviny a podobně. VZP například ročně na propagaci vydá 25 milionů korun. Vojenská zdravotní pojišťovna 20 milionů korun. Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra uvedla na dotaz, kolik korun vydá na reklamu, že jde o částku 110 milionů korun s tím, že tyto peníze vyplatí klientům jako bonusy. Česká průmyslová zdravotní pojišťovna odpověděla, že tyto informace neposkytne.

Zdroj: tribune.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články