Pojištění cestovních kanceláří: Spor očima pojišťoven i cestovek


			Pojištění cestovních kanceláří: Spor očima pojišťoven i cestovek
27.4.2012 Produkty

Případ loni zkrachovalé cestovní kanceláře I. Parkam Holidays letos v březnu opět rozdmýchal spor mezi představiteli pojišťoven a cestovních kanceláří. Skrývá se za ním výše odškodnění, kterou musí pojišťovny po krachu cestovní kanceláře klienty odškodnit. Za pojišťovnami stojí Česká národní banka, dozorčí orgán pojistného sektoru, za cestovními kancelářemi zase Ministerstvo pro místní rozvoj.

Míra pojistného plnění

Pojišťovna Generali totiž vyplatila klientům I. Parkam Holidays necelých 60 % ceny neuskutečněných zájezdů kvůli nedostatečnému pojistnému limitu. „Zákon cestovním kancelářím umožňuje sjednat takové pojištění, které na vrácení všech peněz klientům v případě krachu prostě nestačí,“ uvedl generální ředitel a člen představenstva pojišťovny Generali Štefan Tillinger.

Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA) zase tvrdí, že pojistné plnění musí pokrýt 100 % oprávněných nároků klientů. „Podle našeho názoru byla hlavním účelem zavedení záruky formou pojištění proti úpadku ochrana spotřebitele. Proto by mělo pojištění pokrývat 100 % oprávněných nároků,“ odpověděla tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková na otázku příčiny neúplného odškodňování klientů.

Odpovědnost za výši pojistného…

Kolik klienti zkrachovalé cestovní kanceláře dostanou, záleží na výši pojistné částky a v konečném důsledku také na počtu klientů, kteří nárok na odškodnění uplatňují. Kdo je tedy za nastavení správné výše zodpovědný?

... pohledem pojišťovny

Dle zákona 159/1999 Sb. sjednává pojištění cestovní kancelář, a to ve výši minimálně 30 % z tržeb předchozího roku nebo ročních plánovaných tržeb, a to za povinnosti předložit pojišťovně přístup ke všem dokumentům. To je však dle generálního ředitele Generali Tillingera problém: „Pojišťovny jako soukromé subjekty nemohou vykonávat dohled nad jinými soukromými subjekty, to je role, která přísluší státu “ upozornil.

...pohledem Asociace cestovních kanceláří

Dle AČCKA je to zase právě pojišťovna, kdo je za dostačující pojistnou výši odpovědná. „Správnou výši pojistného stanovuje pojišťovna na základě zhodnocení účetních dokumentů cestovní kanceláře,“ uvedla Petříčková s poukazem na to, že legislativní řešení pro zajištění záruky vrácení vložených prostředků a repatriaci v případě úpadku cestovní kanceláře je podle ní naprosto dostačující.

Jak jsme již uvedli, zákon 159/1999 Sb. čeká po letech 2004, 2006, 2008 a 2009 již na svou pátou novelizaci. Dle slov tajemnice Petříčkové bude AČCKA určité změny navrhovat, k diskusi o nutných změnách toho zákona vyzval letos v březnu všechny zainteresované také generální ředitel Generali Tillinger.

Jana Koláriková

Zdroj: Jana Koláriková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články