Průzkum také zjišťoval, jak lékaři pacienty oslovují. „Nejčastější formou oslovení je dle dvou třetin respondentů ‚pane/paní a příjmení pacienta‘. Více než pětina populace zase jako obvyklý způsob chování zdravotníků uvádí, že jménem je oslovuje vlastně jenom sestra, když je volá do ordinace, a lékař pak už žádné oslovení nepoužívá,“ říká Jan Hainz, ředitel odboru komunikace ČP.
Dojem, že lékaři asi z nedostatku času a možná i úcty prostě jen zavolají „Další, prosím!“ a bez jakéhokoli oslovení pacienta vyslechnou, mají hlavně mladí lidé, obyvatelé menších měst a osoby s nízkým měsíčním příjmem.
„V komunikaci s pacienty a jejich příbuznými je správné oslovení velmi důležité – doporučuje se oslovení ‚pane/paní a příjmení‘. Pokud má pacient titul, oslovím jej například ‚pane inženýre‘. Závazné pokyny asi neexistují, ale Česká lékařská komora nedávno vydala knihu Etika a komunikace v medicíně, která se tímto dosud celkem zanedbávaným tématem zabývá. A osvojení těchto doporučení je jistě v zájmu našem i našich klientů,“ komentuje praxi MUDr. Tomáš Büchler, Ph.D., z Onkologické kliniky 1. lékařské fakulty UK a Thomayerovy nemocnice.
Průzkum pro Českou pojišťovnu realizovala v průběhu dubna 2012 společnost ppm factum (dříve Factum Invenio) na reprezentativním vzorku 500 obyvatel obecné populace ČR ve věku 18-60 let.
Komentáře
Přidat komentář