Generali žaluje český stát kvůli zkrachovalým cestovkám


			Generali žaluje český stát kvůli zkrachovalým cestovkám
31.1.2013 Produkty

Za poškození dobrého jména žádá pojišťovna Generali omluvu a odškodnění ve výši 18,5 milionů korun. Uvedl to předseda představenstva a generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger.

Od roku 2000 připravila nedokonalá legislativa české turisty o desítky milionů korun. Tak dlouho je v platnosti zákon 159/1999 Sb. upravující podnikání v cestovním ruchu, který od samého počátku v rozporu s požadavkem evropské směrnice stoprocentně nechrání klienty cestovních kanceláří, které se ocitly v úpadku. Během doby došlo k řadě úpadků cestovních kanceláří, ve 13 případech klienti nedostali zpět své peníze. Jak zdůraznil Tillinger, rozsudek určí, kdo za něco takového může.

Garant zákona, Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), namísto přijetí odpovědnosti svaluje vinu na pojišťovny. MMR tak svými výroky opakovaně poškozovalo dobré jméno pojišťovny Generali, která na nedostatky v zákoně 159/1999 Sb. dlouhodobě poukazuje. Generali opakovaně nabízela MMR pomocnou ruku k řešení situace. Stejně tak poskytla MMR dostatek času na odstranění závadného stavu, na který MMR upozornila. Nabídka i výzva Generali zůstaly bez odezvy.

Generali se proto rozhodla bránit jednání ministerstva a jeho představitelů, kteří reprezentují český stát, soudní cestou. Požaduje omluvu a finanční kompenzaci ve výši nejméně 18,5 milionů korun. Případný soudní výrok ve prospěch Generali by mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří ze strany státu.

 

Výroky členů Ministerstva pro místní rozvoj

„Prostřednictvím Advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na Ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti,“ uvedl Štefan Tillinger.

Výroky představitelů MMR jsou založeny zejména na nepravdivém tvrzení o povinnosti pojišťoven hradit bez ohledu na limit pojistného plnění. Jeho výši jako horní hranici plnění navrhuje cestovní kancelář, jejíž odpovědnost opakovaně potvrdila ČNB.

Směrnice Rady č. 90/314/ EHS již v roce 1990 zavázala členské státy k určité právní úpravě podnikání cestovních kanceláří. Není možné, aby stát přenášel tíhu plnění tohoto závazku na soukromé subjekty, v tomto případě na pojišťovny.

Předmětem žaloby jsou nároky pojišťovny Generali na ochranu před trvajícími i hrozícími zásahy do jejích práv, náprava závadného stavu a nárok na náhradu škody i přiměřené zadostiučinění.

„Ministerstvo pro místní rozvoj výslovně odmítá vlastní odpovědnost za stav a za následky právní úpravy podnikání v cestovním ruchu. Kroky, proti kterým žaloba směřuje, se Ministerstvo pro místní rozvoj pokusilo odvést pozornost od vlastního podílu na zavinění této neblahé situace,“ konstatoval Tillinger .

„Je s podivem, že MMR negativně reagovalo pouze na postup pojišťovny Generali, přestože byl v souladu s platnou legislativou,“ dodal Tillinger s tím, že takové selektivní jednání poškozuje Generali jako tradičního lídra trhu na poli povinného pojištění CK proti úpadku a de facto naplňuje podstatu nekalosoutěžního jednání."

 

V létě se může situace opakovat

Bohužel také letos v létě se mohou opakovat situace z předchozích let, protože přes opakovaná, patrně pouze proklamativní a účelová, prohlášení MMR nebude novela zákona 159/1999 Sb. v hlavní turistické sezóně účinná. V rozporu s požadavkem evropské směrnice nebudou klienti CK ani v letošním roce stoprocentně chráněni v případě jejich úpadku.

„Generali proto všem českým turistům nabídne také v letošním roce službu, která je adekvátní pojistnou ochranou do té doby, než bude novelizován zastaralý zákon, který nechrání koncové spotřebitele dostatečně,“ doplnil Tillinger.

Poukázal tak na cestovní pojištění, které zaručuje klientům zkrachovalých CK rychlé stoprocentní vrácení peněz za neuskutečněné zájezdy v případě, kdy dojde k úpadku cestovní kanceláře. „Ještě během sezóny tak budou moci odjet na dovolenou, i kdyby došlo k úpadku cestovky, u které si zájezd zakoupili,“ uzavřel Tillinger.

V případě limitu pojistného plnění ve výši 10 000 korun přijde takové pojištění na 20 korun, při částce 20 000 korun je to 50 korun a limit pojistného plnění 80 000 korun (to je maximální výše pojistného plnění pro jednu osobu) si lze pojistit za 80 korun.

 

Snahou není být dobře pojištěn, ale platit za pojištění co nejméně

Cestovky berou pojištění jako nutné zlo. Chtějí ušetřit a tak se pojišťují na co nejnižší částku.

A kdo je odpovědný za výši pojistné částky? Podle Tillingera určuje výši pojistné částky cestovní kancelář. Koncesi však vystavuje MMR a je to také ministerstvo, které by mělo objektivně posoudit pojistnou částku.

Pojišťovna Generali prozatím alespoň zpřísnila vstup do pojištění a některé cestovní kanceláře dokonce odmítla pojistit. "V zákoně by měla být především povinnost dokládat hospodaření cestovní kanceláře. My jsme loni v létě některé cestovky, které byly u nás pojištěné, oslovili s prosbou získat tyto údaje, ale v mnoha případech jsme tyto informace vůbec nedostali," uzavřel Tillinger.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS