Pojišťovny vyplácejí poškozeným motoristům více peněz, pojištění motorových vozidel ale prodělává


			Pojišťovny vyplácejí poškozeným motoristům více peněz, pojištění motorových vozidel ale prodělává
2.11.2015 Produkty

Vloni zahájené zdražování povinného ručení letos přibrzdilo své tempo, kvůli důsledné segmentaci se pojistné zvyšuje zejména nejrizikovějším skupinám motoristů. Meziročně se průměrné pojistné navýšilo pouze o 30 Kč na 2775 Kč.

Rychleji než příjmy z pojistného ale rostou náklady na pojistná plnění poškozeným. V roce 2014 se ukázalo, že pro pokrytí nákladů spojených s novým občanským zákoníkem by bylo třeba vybrat na pojistném o 1,9 mld. Kč více než v předchozím roce, v letošním roce navíc znovu vzrostly náklady na pojistná plnění, a to o dalších 320 mil. Kč. Na pojistném však pojišťovny letos vyberou pouze o 380 mil. Kč navíc. Celková bilance povinného ručení proto bude opět výrazně nepříznivá a další zdražování bude zřejmě nezbytné. Pojišťovny rozšiřují a vylepšují produktovou nabídku a to jak v segmentu povinného ručení, tak v oblasti havarijního pojištění. Zájem o havarijní pojištění dlouhodobě roste, přesto je stále havarijně pojištěna jen zhruba čtvrtina vozidel. Motoristé na havarijním pojištění oceňují zejména nízkou cenu a rozsah rizik, který je možné pojistit.

  • Náklady na pojistná plnění poškozeným letos vzrostou o 320 mil. Kč na více než 18,4 mld. Kč
  • Nedostatečný nárůst předpisu pojistného letos opět zapříčiní ekonomickou ztrátu ve výši cca 10 % ročního pojistného
  • Havarijní pojištění nadále zlevňuje, průměrné pojistné kleslo na 8895 Kč

 

Průměrné pojistné u povinného ručení kleslo od roku 2007 do 2013 o cca 30 %. V roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo mírně zdražovat. Do současnosti však zdražilo povinné ručení průměrně pouze o 3 %. „Meziroční nárůst nákladů na pojistná plnění sice není tak dramatický jako v roce 2014, kdy nabyl účinnosti nový občanský zákoník, nicméně se ukazuje, že dopady tohoto zákona ještě stále nejsou konečné. Pojišťovny tak zřejmě budou i v následujících letech vyplácet na odškodném poškozeným více peněz,“ komentuje situaci Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Nedostatečný růst pojistného a pokračující nárůst nákladů na pojistná plnění povede i letos k nepříznivé bilanci segmentu povinného ručení, která se přiblíží 10% ztrátě.

Havarijní pojištění poskytuje velmi kvalitní pojistnou ochranu za příznivou cenu

V porovnání s povinným ručením ceny havarijního pojištění nadále mírně klesají. Od roku 2007 do roku 2014 toto pojištění zlevnilo průměrně již o 31 % (z částky téměř 13 tis. Kč na necelých 9 tis. Kč). Kromě silné konkurence má na cenu havarijního pojištění vliv i cena nových vozidel, která v posledních letech klesala. „Havarijní pojištění sice není povinným pojištěním, nicméně riziko škody na vozidle je opravdu velké. Průměrná škoda hrazená z havarijního pojištění dosahuje zhruba 25 tis. Kč, přitom průměrné roční pojistné se pohybuje pod 9000 Kč, u starších vozidel fyzických osob dokonce pod hranicí 5000 Kč. Průměrná škoda na vozidle v případě odcizení či vandalizmu přesahuje částku 50 tis. Kč. U totálních škod na autech, které za sebou zanechá například povodeň, se škoda často přehoupne i přes několik set tisíc korun. Silné krupobití v Praze v roce 2010 za sebou nechalo během pár hodin škodu na vozidlech za cca 1,3 mld. Kč,“ uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. „Přesto je proti těmto rizikům havarijně pojištěna pouze čtvrtina vozidel,“ dodává Matoušek.

Zdroj: Česká kancelář pojistitelů

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články