Výjimečně může jít o ohrožení určitých živočišných druhů, takže náhrady za ekologickou újmu mohou skutečně dosahovat astronomických částek – 20 miliónů i víc. Firmy by v tomto případě ekonomicky nepřežily. Jedinou záchranou je pojištění. Takové konstatování zaznělo na setkání novinářů s Asociací českých pojišťovacích makléřů (AČPM).
„Současné pojistky jsou na škody, ale nikdo není pojištěn na újmu – takové pojištění se zatím nabízí jen v USA,“ vysvětlil místopředseda AČPM Ing. Ivan Špirakus.
Makléři v roli partnerů
Právě makléři dokážou být poradci a odbornými partnery firmám při pojišťování velkých rizik. V budoucnu jejich role vzhledem k nové legislativě ještě vzroste.
Asociace českých pojišťovacích makléřů vznikla v roce 1994. Mezi 109 členy asociace jsou ti největší hráči na trhu. Její členové „mají na svědomí“ 80 % průmyslových pojištění u nás.
Pojistné, zprostředkované členy AČPM, přesáhlo v roce 2007 částku 20 miliónů korun. Od roku 2002 se podíl makléřského obchodu prostřednictvím členů AČPM zvýšil z 8,4 % na 15,8 %.
Jak vnímají makléře klienti
Většina lidí, zodpovědných za pojištění ve firmách, zná pojem pojišťovací makléř. 56 % firem a 37 % institucí s makléřem spolupracuje, četnost spolupráce výrazně roste s velikostí firem. Takové jsou výsledky průzkumu trhu, které provedla agentura IPSOS TAMBOR v průběhu roku 2007.
„Velké firmy, mám na mysli ty nad 250 zaměstnanců, mají v 85 procentech případů makléře. Tam je to naprostá nutnost,“ zdůraznil Špirakus. Klienti makléřů jsou loajální a převážně velmi spokojeni s jejich službami (na stupnici 1 až 10 vyšel index 8,4). Hlavním důvodem těch, kdo nespolupracují s makléři, je to, že zatím ještě žádné neznají.
Z průzkumu vyplynulo, že firmy využívají makléře, aby je informoval o změnách v nabídce pojištění a další nejčastější důvod je vyjednání podmínek s pojišťovnou. Na dalším místě je právní poradenství v oblasti pojištění.
V dalším pokračování: jaké pojistné produkty firmy využívají
DŠ