Existuje několik důvodů, proč je pro děti obzvlášť riskantní jezdit do školy na kole. „Jedním z rizikových faktorů je dětský výhled na vozovku. V porovnání s dospělou osobou je totiž značně omezený. Vzhledem ke své výšce děti často čelí problémům s výhledem na provoz, a to zejména v případě, kdy stojí mezi zaparkovanými auty. Navíc, malí cyklisté jen těžko odhadnou rychlost ostatních účastníků silničního provozu. V neposlední řadě může způsobit nehodu i to, že školáci mají větší problémy koncentrovat se výlučně na provoz a snadno se rozptýlí,“ uvádí nejčastější důvody nehod cyklistů Christian Weishuber, expert na bezpečnost silničního provozu v Allianz.
Ještě dříve než rodiče své dítě pustí na kolo, měli by precizně zkontrolovat brzdy, reflexní prvky, světlo a pláště kol. Důležité je také výškové nastavení sedadla a dodržení jednoduchého bezpečnostního pravidla: vidět a být viděn. Osvědčenou radou je proto dětem oblékat světlé a barevné bundy nebo reflexní vesty a používat speciální školní tašky s reflexními prvky. Děti by měly také znát základní pravidla silničního provozu a rodiče by je měli důsledně učit, aby si zvolily vždy co nejbezpečnější trasu a hlavně si nezapomněly nasadit helmu.
Zákon o silničním provozu totiž cyklistům do 15 let přímo uděluje povinnost jezdit s ochrannou přilbou, starším dětem a dospělým ji pak doporučuje. Přilba by tak měla být podstatnou součástí výbavy bez ohledu na věk. Podle studie skupiny Allianz způsobí více než 40 procent ze všech kolizí cyklistů s automobily závažné poranění hlavy a mozku. „V případě, že ji cyklista při nehodě na kole nemá, pravděpodobnost, že utrpí poškození mozku, je až dvojnásobně vyšší. Nebezpečná však není jen srážka cyklisty s autem. Až jedna třetina všech cyklistických smrtelných nehod či těžkých zranění pochází z jiných druhů pádů a kolizí,“ uvádí Eva Pištíková z likvidace událostí z pojištění osob Allianz.
Zajímavé je, jak se povinnost cyklisty nosit přilbu v různých zemích liší. Ve Francii, Itálii, Německu, Švýcarsku, Velké Británii, ale i třeba v Indii nebo Hongkongu se helma jako povinná výbava nevyžaduje. Naopak, její nošení je pro cyklisty povinné v mnoha amerických státech, Jižní Koreji a Japonsku, kde si děti musí chránit hlavu do věku 13 let. V Rakousku zákon přilbu ukládá do 12. roku života, což je stále méně než v Česku, nebo Slovensku. V Německu například nosí pouze 10 % cyklistů helmu, proto se rozpoutala diskuse o tom, že helmy budou pro cyklisty povinné. Výzkumy ukázaly, že pokud by tomu tak bylo, počet cyklistů by rapidně klesl, takže se od tohoto kroku ustoupilo. A tak aktuálně existují pouze dvě země - Nový Zéland a Austrálie, kde jsou cyklistické přilby povinné pro všechny věkové skupiny a za nedodržení této povinnosti se dokonce ukládají pokuty.
Dvě švédské designérky Teresa Alstin a Anna Haupt si daly za cíl vymyslet helmu, kterou by lidé rádi nosili bez ohledu na zákon. A vytvořili jakýsi mobilní airbag "Hövding“ (viz. foto), který se za normálních okolností nosí kolem krku a na první pohled vypadá jako límec větrové bundy. Uvnitř se ale skrývá nylonový airbag, který se uvolní v případě nehody a ihned se naplňuje heliem. Nebezpečnou situaci odhalí a vyhodnotí přesné snímače pohybu, rychlosti cyklisty, případného nárazu či dalších nestandardních situací umístěné uvnitř šátku. Takže helma v podstatě není vidět, dokud není potřeba. Odborníci na bezpečnost z Allianz by uvítali, pokud by se jakákoli varianta ochrany hlavy rozšířila, ale v tomto případě mají určité pochybnosti, zejména s ohledem na váhu límce a cenu.
Komentáře
Přidat komentář