Dovoz pojistného podvodu ze zahraničí


			Dovoz pojistného podvodu ze zahraničí
1.4.2009 Pojistný trh

Pojišťovny před časem zavedly hlášení pojistných událostí prostřednictvím call center – mimo jiné proto, aby se podařilo rozbít dlouho a dobře fungující podvodné vztahy mezi klienty a likvidátory. Ale ouha! Český člověk je vynalézavý, jak stále zaznívá z pojišťoven. Zřejmě je to pravda, jak na semináři SmithNovak potvrdil dlouholetý pracovník jedné velké pojišťovny. Konstatoval totiž, že kanály se v mnoha případech i přes veškerá opatření zase propojily… „Vždyť existují mobilní telefony a další možnosti, jak spojit to, co léta dobře fungovalo,“ dodal dotyčný.

Jak vysvětlil Jindřich Augusta ze společnosti Adastra Business Consulting, likvidace pojistné události znamená vždy potenciální riziko.

Obecně platí, že ze 73 % se podvodníci zaměřují na motorová vozidla.

Přehodnocení rizik

"Co tedy udělat, aby se riziko pojistného podvodu snížilo? Nezbytně nutné je definovat role a odpovědnost v oblasti prevence, detekce i vyšetřování podvodu,“ konstatoval Daniel Bican ze společnosti Deloitte a dodal, že se vše musí skutečně dodržovat. A hlavně: je nutné stále mluvit s lidmi.

Musí existovat plán odezvy na podvody - jak je hlásit, jak zajišťovat důkazy. Podvody by se měl zabývat i externí audit, protože právě ten dokáže přinést jiný pohled na věc.

„Důležité je pravidelné přehodnocení a kvanfitikace rizik. Mapa rizik se totiž mění, protože se mění i produkty. Je důležité vědět, které produkty jsou rizikové,“ zdůraznil Bican.

Dovoz pojistných podvodů

Není bez zajímavosti, že východní Evropa je pod zvětšovacím sklem zahraničních společností – právě těch, které jsou zaměřeny na pojistný podvod. Jde o „zkušené“ společnosti, které na věc jdou profesionálně a mnohdy také uspějí.

Jsou to právě auditoři, kteří dokážou vytipovat, které oblasti jsou v pojišťovně rizikové.

„Ti, kteří přijdou zvenku, dokáží zjistit, kde je díra, kterou díky pojistným podvodům utíkají peníze. Auditoři mohou dělat prověrky zranitelnosti kontrolních systémů, stejně jako prověrky integrity zaměstnanců a distribučních kanálů,“ konstatoval Bican.

Zaměstnanec nemusí být automaticky podvodníkem. Jenže jeho situace se mění. Může přijít svatba v rodině, narození dítěte..., a najednou se z dříve spolehlivéhočlověka stane podvodník.

Když se mu podaří první podvod a poté i druhý a další, začínají mnohdy zaměstnanci ztrácet zábrany. Jedině tak se může stát, že si pojistné plnění nechávají neoprávněně vyplácet bez mrknutí oka na své vlastní účty! To je skutečný a ne ojedinělý případ!

Na tyto věci se zatím přichází zcela náhodou. Ale právě proto se na tuto oblast v současné době zaměřuje pozornost jak pojišťoven samotných, tak specializovaných pracovišť.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

nový subjekt

mukli,  4. 4. 2009

nová podvodná poisťovna je na obzore
názvom RAPID LIFE  sposoby su ukrité ako americká zmluva ak nechcete aby ludia boli prekabátované urobte antireklamu (viac nastažnosty.sk)

RSS

Související články