FERMA: setkali se i profesionálové na likvidaci pojistných událostí


			FERMA: setkali se i profesionálové na likvidaci pojistných událostí
13.10.2009 Pojistný trh

V souvislosti s konferencí FERMA přinášíme rozhovor s ředitelem společnosti LAPA SERVICE s.r.o., Ing. Petrem Mlčochem a informace z oblasti nezávislé likvidace pojistných událostí. Téma tak volně přechází do českého prostředí.

*Je nutné, aby se potkávali rizikoví manažeři, pojistitelé, makléři a samostatní likvidátoři pojistných událostí?

Jsem toho názoru, že obdobná setkání jsou velmi důležitá. Rizikoví manažeři na těchto setkáních objasňují svůj pohled na potřeby společností, které zastupují a je důležité znát jejich názory. Rizikoví manažeři dnes již neřeší pouze pokrytí jednotlivých rizik, ale zajímají se, jaký bude postup v případě vzniku pojistných událostí a kdo se bude věnovat jejich společnosti v krizové situaci.

Zajímají se například i o to, co bude likvidátor pro svoji činnost potřebovat a jak mohou upravit krizové scénáře a připravit se na neobvyklou situaci. Dobrá příprava je dvakrát důležitá v krizové situaci, kterou jistě rozsáhlá havárie či katastrofa je. V takovém případě hraje velkou roli čas a rizikový manažer se svými spolupracovníky a samostatný likvidátor s příslušnými specialisty vytvářejí tým, který musí od počátku efektivně spolupracovat.

*Proč jsou samostatní likvidátoři pojistných událostí důležití také pro rizikové manažery?

Na tuto otázku odpovím otázkou: s kým bude poškozený intenzivně ve styku v krizové situaci při řešení škody? Ano, u velkých průmyslových havárií a u kalamitních situací je běžnou praxí nejen ve světě, ale i v České republice činnost samostatného likvidátora pojistných událostí. Navíc konkrétní praktické zkušenosti samostatného likvidátora mohou být podnětem pro rizikového manažera při přípravě havarijních plánů.

*S čím pomůže samostatný likvidátor pojistných událostí?

V mezinárodních pojistných programech je čím dál rozšířenější praxí uvedení samostatného likvidátora pojistných událostí do programu již při jeho uzavření. Pojištěný tím získává jistotu, že v případě pojistné události má poskytnut servis na vysoké odborné úrovni.

Například společnost LAPA SERVICE s.r.o. jako regionální zástupce nadnárodní společnosti McLarens Young International and Global Claims Services v České a Slovenské republice poskytuje své služby nadnárodním koncernům a korporacím v situacích, kdy je ohrožen nejen majetek společnosti, ale i splnění závazků vůči zákazníkům při přerušení nebo omezení výroby.

Bezprostředně po vzniku škody je zahájena činnost, směřující k obnovení výroby a k objektivnímu vyčíslení výše škody. Pojištěnému je poskytnuta okamžitá podpora specialisty na tuto oblast.

Samostatný likvidátor přináší nejen praktickou zkušenost řešení konkrétní krizové situace, ale zejména tolik potřebnou technickou, odbornou a administrativní kapacitu ke zvládnutí krizové situace v důsledku vzniklé škodní události. Kapacita se totiž v takové chvíli nedostává nejen pojištěnému, ale v mnoha případech i pojistiteli.

*To je zajímavá informace. V čem spočívá činnost samostatného likvidátora pojistných událostí v takovéto situaci?

Při velkých haváriích jako například rozsáhlých požárech, povodních nebo výbuších je velmi důležité rychlé a profesionální řešení nastalé situace. Mezinárodní firmy a koncerny mají v těchto situacích obvykle pojištěno i přerušení nebo omezení výroby (business interruption losses).

Profesionální samostatný likvidátor pojistných událostí je schopný poskytnout tým zkušených odborníků a spolu s pojištěným, makléřem a pojistitelem poskytnou účinnou pomoc poškozenému.

V těchto situacích je důležité zaměřit se zejména na stanovení kritických cest a vyhledání klíčových uzlů výroby, zaměřit se na obnovu majetku a minimalizaci škody. K rychlé obnově provozu je nutné přijmout adekvátní řešení ve všech směrech. Najednou je nutné řešit mnoho otázek a udělat mnohá rozhodnutí např. při obnově budov, výrobního a provozního zařízení, zajištění náhradní výroby, náhradních dodávek energií či polotovarů.

Z praxe víme, že zásadní otázkou pro pojištěného je dostát svým závazkům vůči zákazníkům a neztratit je.

*Byla FERMA příležitostí pro setkání odborníků jak z globálního tak z lokálního pojistného trhu?

Ano, nejen v rámci samotného programu a výstavní plochy, ale i v rámci doprovodných akcí. V rámci konference FERMA v Praze byli na výstavní ploše zastoupeni nejen zajistitelé, pojistitelé, makléři ale i samostatní likvidátoři pojistných událostí.

Společnosti McLarens Young International and Global Claims Services, součástí jejíž celosvětové sítě je společnost LAPA SERVICE s.r.o. (www.lapaservice.com), jako regionální zástupce v České a Slovenské republice, měla na konferenci svůj hojně navštěvovaný stánek. Konferenci navštívil i výkonný prezident společnosti pan Vernon F. Chalfant, který poskytl mnoho rozhovorů a konzultací. Podle kladných reakcí kolegů z pojistného trhu mohu prohlásit, že setkání s takovými odborníky bylo vítanou zkušeností, která se nebude jen tak opakovat.

Děkuji za rozhovor.

Dagmar Šístková

 

Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS