Generali: Každý třetí český chatař byl vykraden


			Generali: Každý třetí český chatař byl vykraden
28.7.2011 Pojistný trh

Podle průzkumu pojišťovny Generali1 má 37 % chalupářů zkušenost s vykradením. Víkendové bydlení má sice pojištěno 71 % majitelů, ale nejčastěji pouze proti zásahu přírodních živlů. Riziko krádeže neobsahuje 38 % pojistných smluv a vandalismus v souvislosti s vloupáním nekryje dokonce 75 % pojistek. Podle statistik Policie ČR z roku 2010 je při vloupání do chaty průměrně poškozen nebo ukraden majetek za necelých 19 000 korun.

Pojišťovna Generali si nechala vypracovat průzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda jsme stále národem chatařů, co nám to přináší, a jak se ke svým druhým domovům chováme. Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že více než třetina chatařů má zkušenost s loupeží, čtvrtina vykradených dokonce opakovanou (na obrázku v úvodu článku jsou následky požáru).

                          

vylomené dveře     zatopená chalupa       zatopená chata             zloděj

 

A ještě důležitá infromace: za chatu se podle pojišťovny nepovažuje nemovitost, která je trvale obývaná více než 270 dní v roce.

Cílem zlodějů bývají většinou předměty, které se dají lehce zpeněžit, např. nářadí a nástroje (28 %), elektronika (20 %) a běžné vybavení domácnosti (20 %). Zloději se také zaměřují na potraviny (24 %) a ošacení (10 %), což naznačuje, že pachatelům nejde jen o peníze, ale také o jídlo a možnost přespání. Hodnota věcí, které jsou při krádeži zničeny, je často vyšší než hodnota těch ukradených. Takovou zkušenost má 35 % dotázaných.

I přes vysoký počet krádeží je ale aktivní ochrana spíše výjimkou, alarm využívá pouze 11 % chalupářů a 18 % nemá chatu zajištěnou vůbec. Většina však spoléhá na bezpečnostní zámek (58 %) nebo mříže a okenice (32 %). „I v době kdy chatu často nenavštěvujete, tam občas zajeďte. Posekejte trávu nebo odkliďte sníh, aby bylo vidět, že je objekt využíván. Nenechávejte v chatě drahé předměty jako např. televizi,“ radí David Poes, vedoucí oddělení pojištění privátních rizik pojišťovny Generali.

Další možnost ochrany víkendového bydlení představuje pojištění. Podle průzkumu Generali je pojištěno 71 % chatařů. Proti krádeži je však kryto pouze 62 % z nich a proti vandalismu v souvislosti s vloupáním dokonce jen pouhá čtvrtina. David Poes ale doporučuje zajistit si úplnou ochranu: „Na chatu nejezdíte každý den a nemáte ji tolik pod dohledem. Odstranění zanedbaných škod je pak mnohem nákladnější a právě s tím pomůže dobrá pojistka.“ Generali proto nabízí pojištění Víkend, které pojistí nejen vaši chatu a vnitřní vybavení, ale i skleníky a jiné vedlejší stavby proti případným rizikům uvedeným ve smlouvě. Pojištění Víkend se vztahuje také na věci, které tvoří vybavení rekreační domácnosti přes elektroniku, sportovní potřeby až po jízdní kola a zahradní a údržbovou techniku. Pojištění se sjednává bez spoluúčasti a jeho součástí je Domovní asistence, která zdarma pomůže v případě havarijní situace.

Jak zaznělo na tiskové konferenci, chaty jsou v průměru pojištěny na částku 1 250 000 korun. Za posledních pět let tato částka vzrostla o 100 000 Kč.

Pokud jde o zahrady, ty jsou téměř ze 70 % nepojištěné. Chataři si přitom zahradní úpravy, kterými si zahrady vylepšili, cení na nemalé finanční částky. Jde o drenáže, skalky, zemní úpravy, vysázené porosty, zahradní osvětlení a nábytek, drobné stavby, bazény i zahradní jezírka. To všechno lze rovněž pojistit.

Průzkum také ukázal, že více než polovina chalup leží ve stejném kraji, jako bydliště majitele. Mimo svůj region mají podle předpokladu chatu či chalupu především obyvatelé Prahy. V ostatních regionech je dojíždění mimo rámec kraje méně časté. Průměrná cesta na chatu je dlouhá 52 km. Hlavním důvodem, proč Češi na chatu jezdí, je odpočinek a relaxace. Pro některé je to také návrat k přírodě a útěk z města a shonu. I když většina dotázaných si spojuje spíše příjemné pocity s časem stráveným na chatě, 13 % respondentů uvedlo, že si s chalupou spojují i práci, dřinu, zátěž a nepříjemnosti.


1 Sběr dat proběhl prostřednictvím internetového dotazníku (CAWI) na internetovém panelu agentury STEM/MARK mezi 500 respondenty ze všech krajů ČR.

 

 

Zdroj:

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články