Konference ASPAR CZ: Na kolik přijde stažení výrobku z trhu


			Konference ASPAR CZ: Na kolik přijde stažení výrobku z trhu
10.4.2013 Rizika

Nejčastějším důvodem ke stažení výrobku z trhu je skutečnost, že výrobek není bezpečný. V tom případě je nutné ho stáhnout z trhu. Málo se však ví, o kolik výrobků ročně jde. Tady jsou čísla – mimochodem mimořádně zajímavá: V roce 2011 bylo staženo z trhu 1800 nebezpečných výrobků. Více než čtvrtinu těchto výrobků (přesně 27 %) činilo oblečení, 21 % byly hračky a 11 % výrobků zastupoval automobilový průmysl. Na konferenci ASPAR CZ to konstatoval Ing. Jindřich Bajer z pojišťovny ACE European Group Ltd. „Podmínkou pro stažení z trhu je existující nebo hrozící újma na zdraví. V tomto případě musí dojít ke stažení takového výrobku z trhu. To však může být dobrovolné i nedobrovolné. V případě automobilového průmyslu je to většinou dobrovolné,“ uvedl Bajer.

Vzhledem k tomu, že automobilky montují auta z komponent, které jim dodávají subdodavatelé, je chyba obvykle na jejich straně. Automobilka oznámí stažení z trhu a auta na své náklady opraví. Náklady však jdou za subdodavatelem – to je zcela logické. Jsou to proto především dodavatelé, pro něž je výhodné pojištění pro případ stažení z trhu. „Jsou to také téměř výhradně dodavatelé, kteří si takové pojištění kupují,“ vysvětlil Bajer.


Vady, které mnohdy vedou ke stažení z trhu

Ve 13 % případů jde podle Bajera o elektroniku (spínače, vypínače). Zhruba stejné procento má na svědomí vada motoru.

V EU je nejčastější příčinou špatný desing (lépe řečeno špatný technický návrh – v tomto případě nejde o vzhled). Je to v 63 % případů. Následuje vada materiálu a chyby ve výrobním procesu.


Jak si stojí automobilky?

Velmi nízké procento stažení automobilů z trhu vykazují kromě takových značek, u kterých to lze čekat, třeba i takový Citroen. Ten se tak ocitl rázem ve společnosti automobilů jako je Bentley, Lamborghini, Maserati nebo Lotus.

„Pouze střední procento stažení z trhu vykazuje Suzuki, Kia, Fiat,“ dodal Bajer.

Není bez zajímavosti, že například Toyota (jako jeden z „nejvyhlášenějších“ hříšníků, o němž se hodně psalo,) v roce 2012 stáhla z trhu 5 330 000 vozidel.

Od roku 2008 stáhla z trhu 15 miliónů svých vozů. Na pokutách zaplatila v USA 48,8 miliónu USD. O život ve vadných autech přišlo až 89 lidí, 57 se zranilo.


Statistiky ACE

Statistiky, které si vede pojišťovna ACE, dokládají, že průměrné náklady na jedno stažení výrobku z trhu přijdou v Evropě na 49 miliónů korun. To není dobrá zpráva.

A teď ta lepší: Existuje možnost pojištění pro případ stažení výrobků z trhu. „Nabízíme kapacitu, která činí 10 miliónů eur,“ upřesnil Jindřich Bajer z pojišťovny ACE. Recall (stažení z trhu) vždy vyžaduje třetí strana, ale náklady jdou za subdodavatelem. Také proto se vždy pojišťují subdodavatelé.

„Někdy se preventivně stáhne část vozidel z trhu, protože pokud by se dlouho čekalo, mohlo by to stát mnohem víc. Naše zkušenosti potvrzují, že stažení z trhu je zhruba ze 60 až 70 % dobrovolné,“ uzavřel Bajer.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články