Nejfrekventovanější jsou opět pojistné podvody u pojištění motorových vozidel. Lidé se snaží fingovat dopravní nehody či krádeže nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla. Na jejich základě žádají větší odškodnění. Detektivové Generali řešili během první poloviny letošního roku na 50 dopravních nehod. Podvodníci se při nich snažili vesměs fingovat či nadhodnocovat škodu, případně posouvali počátek pojištění před datum domnělé dopravní nehody. V dalších 40 případech se jednalo o smyšlené krádeže.
Druh pojištění |
Podíl na pojistných podvodech (2q 2011) |
Havarijní pojištění |
55 % |
Pojištění majetku |
20 % |
Povinné ručení |
19 % |
Pojištění odpovědnosti |
4 % |
Cestovní pojištění |
1 % |
Životní pojištění |
1 % |
Lidé si často neuvědomují, že pojistná událost je považována za podvodnou i tehdy, když se podvodné jednání vztahuje pouze na část pojistného plnění. To je typické především pro tzv. oportunistické podvody, které tvoří podstatnou většinu. Jsou frekventovanější a škoda se obvykle pohybuje maximálně v řádu desetitisíců korun. Princip se takřka vždy opakuje. Klient nahlásí pojistnou událost, která se skutečně stala. Současně ale hlásí škody, ke kterým nedošlo.
Příklad oportunistického pojistného podvodu
Klient nahlásil vytopený sklep. Přibližně týden po zdokumentování a sepsání škody mobilním technikem volal na klientské centrum s tím, že zapomněl nahlásit LCD televizi, kterou měl připravenou jako dárek pro manželku. Operátorce sdělil, že o účtenku bohužel přišel. Současně uvedl obchod, ve které televizi koupil. Detektivům Generali stačilo zavolat do zmíněného obchodu, aby zjistili, že uvedený model televizoru teprve přijde do prodeje. Klient si vzápětí vše rozmyslel a proplacení škody na neexistujícím televizoru nepožadoval. Z jeho pohledu už bylo bohužel pozdě. Vzhledem k pokusu o pojistný podvod si musel celou škodu na vytopeném sklepě zaplatit sám.
Tweet
Komentáře
Přidat komentář