Křivka pojistných podvodů míří strmě vzhůru


			Křivka pojistných podvodů míří strmě vzhůru
20.7.2011 Pojistný trh

Křivka pojistných podvodů míří strmě vzhůru. Detektivové Generali odhalili za první polovinu letošního roku pojistné podvody v celkové výši 60 milionů korun. To je o 8 milionů korun více než celý loňský rok. Při pokračování tohoto trendu můžeme na konci roku očekávat až pětinásobné navýšení oproti roku 2008. Tehdy se podvodníci pokusili vymámit z pojišťovny Generali přibližně 12 milionů korun. I nadále hrají prim pojistné podvody v pojištění motorových vozidel. Jejich podíl činí přibližně 74 %. Z regionálního pohledu je nejexponovanější Praha. Nejméně i nadále podvádějí Jihočeši.


Nejfrekventovanější jsou opět pojistné podvody u pojištění motorových vozidel. Lidé se snaží fingovat dopravní nehody či krádeže nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla. Na jejich základě žádají větší odškodnění. Detektivové Generali řešili během první poloviny letošního roku na 50 dopravních nehod. Podvodníci se při nich snažili vesměs fingovat či nadhodnocovat škodu, případně posouvali počátek pojištění před datum domnělé dopravní nehody. V dalších 40 případech se jednalo o smyšlené krádeže.


Druh pojištění

Podíl na pojistných podvodech (2q 2011)

Havarijní pojištění

55 %

Pojištění majetku

20 %

Povinné ručení

19 %

Pojištění odpovědnosti

4 %

Cestovní pojištění

1 %

Životní pojištění

1 %


Lidé si často neuvědomují, že pojistná událost je považována za podvodnou i tehdy, když se podvodné jednání vztahuje pouze na část pojistného plnění. To je typické především pro tzv. oportunistické podvody, které tvoří podstatnou většinu. Jsou frekventovanější a škoda se obvykle pohybuje maximálně v řádu desetitisíců korun. Princip se takřka vždy opakuje. Klient nahlásí pojistnou událost, která se skutečně stala. Současně ale hlásí škody, ke kterým nedošlo.


Příklad oportunistického pojistného podvodu


Klient nahlásil vytopený sklep. Přibližně týden po zdokumentování a sepsání škody mobilním technikem volal na klientské centrum s tím, že zapomněl nahlásit LCD televizi, kterou měl připravenou jako dárek pro manželku. Operátorce sdělil, že o účtenku bohužel přišel. Současně uvedl obchod, ve které televizi koupil. Detektivům Generali stačilo zavolat do zmíněného obchodu, aby zjistili, že uvedený model televizoru teprve přijde do prodeje. Klient si vzápětí vše rozmyslel a proplacení škody na neexistujícím televizoru nepožadoval. Z jeho pohledu už bylo bohužel pozdě. Vzhledem k pokusu o pojistný podvod si musel celou škodu na vytopeném sklepě zaplatit sám.

Generali


Zdroj: Generali

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články