Tím se postupně dostáváme k pozici risk manažera (často CRO – Chief Risk Officer), jeho roli a odpovědnosti v organizační struktuře společnosti.
Z dalšího textu bude zřejmé, že risk manažer není tím, kdo ve skutečnosti rizika řídí – tuto činnost jsme již přiřadili jednotlivým organizačním útvarům a jednotlivcům. Je to někdo, kdo aktivně napomáhá formování procesu risk managementu napříč celou společností a jeho zařazení ve struktuře společnosti mu umožňuje přímý přístup k představenstvu a vrcholovému vedení.
Jaké jsou úlohy risk manažera?
Mezi jiným napomáhá představenstvu formulovat strategii RM a rizikový apetit; buduje firemní kulturu společnosti směrem k RM včetně vzdělávání; připravuje firemní postupy pro RM a struktury pro organizační jednotky a je jim nápomocen při realizaci.
Připravuje a reviduje formální proces RM; koordinuje veškeré RM aktivity ve společnosti, integruje rizika napříč organizací, hodnotí jejich propojení, doporučuje opatření; podporuje rozvoj procesu reakcí na rizika včetně formulací krizových řešení; připravuje reporting pro představenstvo a stakeholdery, atd., atd.
Jak vidět, není toho nijak málo.
Co ovlivňuje práci risk manažera
Práci risk manažera ovlivňuje celá řada faktorů, které můžeme rozdělit do několika hlavních skupin:
-
pohled vrcholového vedení (zařazení RM úseku, jasné vymezení pravomocí RM, úroveň znalostí RM, úroveň podpory, přístup RM k vrcholovému vedení)
-
externí vlivy, zkušenosti od jiných organizací, corporate governance, požadavky na reporting RM)
-
druh podnikání, výroby nebo činnosti, velikost organizace, stupeň decentralizace, organizační kultura
-
vývoj organizace (předchozí zkušenosti s RM, rychlost rozvoje, rizikový apetit a tolerance, rychlost akvizic nebo organického růstu apod.)
-
charakteristiky odboru RM (původ odboru RM, očekávání managementu – zkušenosti RM, kvalita osob, dostupné zdroje – finanční, lidské).
Kvalitní risk manažer musí pro svoji práci v sobě kombinovat celou řadu schopností, které prakticky žádná jiná pozice v rámci organizační struktury nepotřebuje. Jeho význam v posledních letech velice stoupá pravidelně se usídluje mezi vrcholovým vedením společnosti. Následující schéma demonstruje tyto nároky:
KONCEPČNÍ SCHOPNOSTI Plánování Organizační schopnosti Rozhodovací schopnosti Manažerský proces Etické chování Organizační architektura Strategické myšlení |
ZÁKLADNÍ KOMPETENČNÍ DOVEDNOSTI Osobní Vztahové Odborné |
TECHNICKÉ ZNALOSTI Proces risk managementu Analýza a kontrola rizik Financování rizik Projektový management Znalosti pojištění Informační systémy RM Vztahy s externími stakeholdery Účetnictví a finanční výkazy |
RIMS – Core Competency Model
Vladimír Pulchart
pokračování příště
Komentáře
Přidat komentář