Lovcům nehod by naletěla polovina řidičů


			Lovcům nehod by naletěla polovina řidičů
10.12.2015 Rizika

O tzv. lovcích nehod slyšely dvě třetiny motoristů. Přitom téměř polovina (45 %) řidičů by v případě dopravní nehody uvažovala o využití nevyžádané nabídky asistenčních služeb od lovců nehod, vyplývá z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi tisícovkou motoristů.

Lovci nehod pro vnucení svých služeb využívají řidičova stresu vyvolaného nehodou či poruchou automobilu. Pod záminkou pomoci vnucují motoristům služby, které nejsou v dané situaci potřeba, nebo zprostředkují opravu auta v neseriózním servisu. Pro ty, kteří takovým osobám naletí, to tak může znamenat řadu dalších starostí i neadekvátní částky za nekvalitní servis, které v konečném důsledku zaplatí sám motorista. 

„Většina českých řidičů se s pojmem lovci nehod již setkala. Přesto se ukázalo, že nevědí o jejich nekalých praktikách, a přibližně polovina řidičů by dokonce jejich služby v případě nehody či poruchy využila,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů, která provozuje Linku pomoci řidičům 1224. Průzkum také ukázal, že 27 % řidičů byly přímo na místě nehody či poruchy vnucovány nějaké služby lovci nehod. V některých případech bylo dokonce požadováno podepsání plné moci pro zajištění opravy a následné jednání s pojišťovnou, díky čemuž motorista zcela ztratil kontrolu nad situací ve prospěch lovce nehod. Snadnější kořistí jsou ženy, které o praktikách lovců nehod slyšely méně často než muži. S tím souvisí i to, že více žen (52 %) než mužů (36 %) by podle průzkumu uvažovalo o využití nabídky lovců nehod.

Zprostředkují nevýhodnou službu, ale nenesou zodpovědnost

O zkušenosti s lovci nehod se podělila v rámci reprezentativního výzkumu pro Linku pomoci řidičům řada českých řidičů, kteří uvěřili jejich planým slibům:„Pro mě bylo stimulem, že nebudu muset jezdit na pojišťovnu, aby si to technik nafotil. Že se nebudu muset o nic starat, že oni to za mne vyřídí. Sepsali jsme formulář o nehodě a plnou moc k vyřízení opravy a jednání s pojišťovnou,“ popisuje poškozený 49letý respondent, kterého těsně po dopravní nehodě lovci nehod oslovili.

Zařídili mu i náhradní vozidlo, které mu ale po dvou týdnech servis opět odebral. Oprava jeho vozu se navíc protáhla na téměř čtvrt roku, přestože šlo jen o výměnu rámečku světlometu. Když se však v servisu dožadoval svého vozu, dočkal se negativního jednání a neadekvátně vysokého účtu, který mu pojišťovna nemohla zaplatit. A takzvaný lovec nehod, který mu opravu „dohodil“, se od celé věci distancoval. „Oni pouze zprostředkují službu, ale v podstatě nenesou odpovědnost za to, co se potom děje. Vzal jsem si z toho ponaučení. Příště už budu volat svou pojišťovnu,“ dodává respondent.

Použité díly i zdlouhavé opravy

Lovci nehod na místo havárie dorazí běžně v řádu několika minut zpravidla v osobním vozidle s oranžovým majákem. Zajistí oblast dopravní nehody či poruchy a účastníkům nabídnou domluvení odtahu i servisu vozidla či další asistenční služby. Ve vyřízení těchto služeb však mnohdy působí jako prostředníci mezi řidičem a servisy. Za toto zprostředkování pak požadují po servisu či odtahové firmě vysoké provize, které se pochopitelně promítají do výsledné ceny provedené opravy. Lovcům nehod totiž o nic jiného než o jejich provizi nejde.

Použité díly, příliš dlouhé doby banálních oprav či nepřiměřené ceny, které pojišťovny nemohou platit. To jsou jen některé z mnohých potíží, do nichž se kvůli „lovcům nehod“ účastníci dopravních nehod dostali. „Mně nabídli náhradní auto, jednání s pojišťovnou i opravu v servisu autorizovaném u pojišťovny viníka. Po dvou týdnech se mi ozvali, že jim pojišťovna nic nedá a že po mě chtějí zaplatit nové kolo i s ráfkem. K jeho výměně jsem přitom nedal vůbec souhlas,“ popisuje další respondent průzkumu Linky pomoci řidičům 1224.

Scénářů, které lovci nehod používají, je celá řada, všechny ale mají společné jmenovatele: nikdo je nezval, vnucují se a vše jde na úkor motoristy.

Hlavní je nic nepodepisovat

Odolat nátlakovým praktikám ve stresu po nehodě je náročné. „Při nehodě dochází u účastníků k akutnímu negativnímu stresu, což má vliv na myšlení, emoce, chování i organismu. V takovém stavu nejsou řidiči mnohdy schopni jednat racionálně a snadno podléhají nátlaku lovců nehod,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter. Podle něj by řidiči měli ihned po incidentu volat asistenční společnosti své pojišťovny, jejíž služby mají mnohdy předplacené v povinném ručení či havarijním pojištění. „Je potřeba důsledně a důrazně odmítat nabídky lovců nehod a nenechat se přemluvit k podepsání jakékoliv smlouvy. Nejlepší je volat profesionální pomoc linky 1224 a případné samozvané asistenční službě říct, že již mám vše zařízeno,“dodává Walter.

„Boural jsem v jednosměrce, auto nepojízdné. Bylo to ve špičce, takže to byla náročná situace pro všechny. Oni nabídli pomoc lidem ve stresu a člověk podepíše všechno, aniž by měl možnost si to rozmyslet,“ popisuje svou zkušenost s lovci nehod sedmatřicetiletý řidič. Ten se potýkal také s problémy u vyjednaného autoservisu, kde mu bez jeho vědomí místo nových součástek namontovali použité.

Zdroj: oPojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články