Mýty a omyly v přístupu k havarijnímu pojištění


			Mýty a omyly v přístupu k havarijnímu pojištění
3.2.2011 Pojistný trh

Jak jsme již zveřejnili, jen 18,4 % vozidel má sjednáno havarijní pojištění. Příčinou mohou být mnohé mýty a omyly v přístupu k tomuto pojištění. Také na ty je zaměřen již čtvrtý ročník informační kampaně České asociace pojišťoven s názvem "Únor - měsíc pojištění."

Tím prvním je bezesporu představa o ceně havarijního pojištění. Mám starší vozidlo, takže se mi havarijní pojištění nevyplatí, myslí si mnozí majitelé. Je to pravda?

Omyl. Řada pojišťoven již nabízí produkty, určené pro starší vozidla. Mnohdy si motoristé neobstarají dostatek informací, takže o takové možnosti ani nevědí.

Dalším omylem je představa, že vozidlo bude pojištěno na novou cenu (a tedy bude pojistné vysoké). Ale starší vozidla se zpravidla pojišťují na cenu obecnou (ta je nižší než kolik byla cena nová – tedy cena při pořízení nového auta).

Mylná je rovněž představa, že vozidlo musí být vždy pojištěno na všechna rizika, která jsme uváděli v předchozím článku. Klient si může zvolit takovou kombinaci rizik, která mu nejvíc vyhovuje. Pokud například parkuje ve vlastní garáži, asi nebude mít zájem o pojištění rizika odcizení a krádeže vozidla.

Málo se také ví, že pojišťovny již mají v nabídce i produkty havarijního pojištění, určené ke krátkodobému využití. Smlouvu o havarijním pojištění lze uzavřít například pouze pro letní období, kdy rodina jede autem na dovolenou.


Cena vozidla klesá, takže musí klesat i pojistné

Toto pravidlo ale neplatí vždy. Vývoj je ovlivněn více aspekty.

„Škodní frekvence je odlišná u různých vozidel ve vztahu ke stáří a způsobu využití. Musíme si uvědomit, že pojišťovny hradí náhradní díly v nových cenách i u starších vozů,“ vysvětlil výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Tomáš Síkora.

Situaci komplikuje také množství vozidel a velká dynamika v pohybu cen nových i ojetých automobilů.

V této souvislosti lze připomenout majitelům aut, že mají možnost nechat si udělat novou kalkulaci ceny pojistného v čase. Ale pozor: musí o to sami pojišťovnu požádat.

A proč pojišťovny samy nevolají zákazníkům, že by zlevnily cenu jejich havarijního pojištění? Jednoduše proto, že by to administrativně nezvládly… Je to tedy na klientech. Stačí zajít do pojišťovny a nechat si udělat nabídku a tu poté posoudit.


Havarijní pojištění je drahé

Jsme zase u ceny. Ostatně o cenách je nejen havarijní pojištění, ale ceny rozhodují o vývoji celého pojistného trhu. Nejen toho českého.

Tady je pro ilustraci pár čísel a údajů:

  • Je zavedený mýtus, že havarijní pojištění je drahé, a když dojde k pojistné události, stejně klient nic nedostane. Tady je proto pár položek, které vyplácejí pojišťovny z havarijního pojištění:

  • Průměrná škoda, způsobená živlem, přijde na 116 000 korun.

  • U krádeží se pohybuje průměrná škoda okolo 250 000 korun.

  • Pojišťovny v případě pojistného plnění hradí přiměřené a účelně vynaložené náklady opravy v cenách nových náhradních dílů s odpočtem sjednané spoluúčasti a to bez ohledu na stáří vozidla.

  • A cena havarijního pojištění? Ta průměrná se pohybuje okolo 10 000 Kč za rok.

  • Pojištění lze sjednat s minimální spoluúčastí (pak je ovšem dražší – čím vyšší spoluúčast, tím nižší cena pojištění).

  • Pojišťovny poskytují 50% bonus za bezeškodní průběh.

  • Slevy lze získat za sjednání pojištění po internetu i za speciální zabezpečení auta proti krádeži.

Je to především konkurence, která citelně snižuje ceny pojistného. Právě ta je příčinou toho, že marže pojišťoven jdou dramaticky dolů.

Příště: Chyby při sjednávání pojištění

 

Dotazy pro Českou asociaci pojišťoven

Ptejte se Marcely Kotyrové, manažerky komunikace a vzdělávání a Jolany Ackermannové, z oddělení PR a komunikace, z České sociace pojišťoven (ČAP), na téma: POJIŠTĚNÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL – NEPODCEŇUJTE HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ“.


Marcela Kotyrová

Odpovědi na Vaše dotazy budou redakčně zpracovány a zveřejněny!

Ptát se můžete zde!


Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články