Na dnešní dobu se bude vzpomínat jako na dobu dluhovou


			Na dnešní dobu se bude vzpomínat jako na dobu dluhovou
23.10.2009 Pojistný trh

Kdo může za hospodářskou krizi? Jednoznačně předchozí růst. Na 1. konferenci makléřského obchodu Allianz pojišťovny to konstatoval ekonom Tomáš Sedláček.

„Neuvěřitelně silný růst byl paradoxně naší slabinou. Chytili jsme dobrý vítr do plachet a pluli jsme jako o závod celých šest, sedm let, aniž by vláda udělala jedinou tolik potřebnou reformu. Stali jsme se pouze členy Evropské unie, to je vše. Jiná strukturální změna se nekonala. Všechny změny se začínají dělat až teď. Je to poněkud divné jít uprostřed února sbírat dříví do sněhem zapadaného lesa,“ zhodnotil současnou situaci Sedláček.

Podle Sedláčka jsme nejbohatší generace, která kdy žila na této planetě. A je paradoxem, jak moc je tato generace zadlužená. „Naše doba zůstane našim následovníkům v paměti jako doba dluhová,“ uvedl. Ve srovnání s průměrným zadlužením jsou vyspělé ekonomiky vysoko nad tímto průměrem, ty ostatní jsou zhruba 20 % pod průměrem. Ekonomikami, od nichž si půjčuje celý svět, jsou Čína a rozvojové země.

„Vrátili jsme se tam, odkud jsme před lety vyšli,“ řekl Sedláček. Pohled na Dow Jones Index Industrial dokazuje, že něco velmi významného se začalo dít na akciových trzích v roce 1990, kdy index stoupal a na akciových trzích se dalo vydělávat. Pak přišla doba globalizace, internetová bublina, další růst a poté pád… A nyní opět návrat ke snesitelnému růstu.

 Při zprůměrování této „akciové cesty“ a odstranění dramatických výkyvů se nám ukáže rovnoměrně stoupající křivka.

„Současný růst je však velice prudký. Bojím se, aby se to opět nezačalo propadat,“ uzavřel Sedláček.

P.S. A jestlipak víte, co ve skutečnosti znamená šrotovné? Šrotovné není způsob, jak zvýšit poptávku po autech! Je to jen způsob, jak ji vyluxovat do budoucnosti. (T. Sedláček)

 

Share/Bookmark

Zdroj: Allianz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Vyluxování poptávky po autech do budoucnosti nevadí,

Otazník,  27. 10. 2009

protože to už zase bude táhnout růst něco jiného než auta. Ostatně, všechny "umělé" pobídky jsou vyluxováním poptávky do budoucnosti. To se přece nedávno ukázalo u realit v USA, ne? :-)

RSS

Související články