Pojišťovny nenabídly produkty pro případ klesající ekonomiky


			Pojišťovny nenabídly produkty pro případ klesající ekonomiky
25.2.2010 Pojistný trh

Ačkoli zprávy z reálné ekonomiky zatím vyvolávají smíšené pocity, nejpravděpodobnějším scénářem budoucího vývoje zůstává postupné oživení. Globální finanční sektor vyšel z krize poměrně stabilizovaný, schopnost generovat zisky ale zůstává omezená. Uvedl to Luděk Niedermayer, ředitel oddělení Consulting společnosti Deloitte.

Většina zemí v posledním čtvrtletí loňského roku zaznamenala zlepšení ekonomického růstu, jednotlivé sektory se ale vyvíjejí rozdílně. České hospodářství zůstalo ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi pod průměrem. Do budoucna bude situaci komplikovat vysoký schodek veřejných financí, který bude mít citelně negativní dopad i po překonání recese. Český pracovní trh bude i nadále slabý, ekonomiku výrazně nepotáhne ani spotřeba a velký optimismus zatím nenabízí ani poslední signály z politické sféry.


Drahé produkty jsou minulostí

Před bankami stojí řada výzev, které mají šanci využít. Kromě rostoucích požadavků na kapitál a možná i vyšších nákladů, spojených s regulací (nikdo zatím neví, jak nový model regulace dopadne), bude třeba zohlednit celkové „zmenšení“ ekonomik nebo nemožnost kompenzovat výpadky na dalších trzích. Na druhou stranu jsou tu ale i přínosy: krize pročistila pracovní trh, vytvořila tlak na revizi příliš drahých procesů a je tu prostor pro zavedení nových a levných produktů. Na startu jsou i nové technologie.

Na co Basel 2 spoléhal, to v krizi selhalo. Regulace vznik krize naopak podpořila,“ konstatoval Niedermayer. Nezbývá tedy než pokračovat a současný systém vylepšit, dodal Niedermayer s tím, že nová koncepce regulace možná ani nevznikne v Evropské unii.


Pojišťovny: Deficit transparence

Pojišťovny, tedy ty české, přežily krizi dobře. „Pojišťovnám lze vytknout především nedostatek transparence,“ konstatoval Niedermayer.

Pokud jde o náklady na produkty, je vidět, že pojišťovny začínají tvořit nový produkt stanovením jeho ceny, od toho pak teprve vede cesta k nákladům.

„České pojišťovny ve většině případů nenabídly produkty pro případ, že ekonomika klesá. Mám na mysli kombinaci pojistných pruduktů s bankovními. Reakce na obtížnou situaci ekonomických subjektů byla poněkud vlažná,“ dodal. Pojišťovny se zřejmě bály, že zavedení konkrétních produktů do praxe trvá poměrně dlouho, takže pokud by jejich zavádění do praxe trvalo příliš dlouho, malý zájem by pak nekompenzoval vysoké náklady.


Dagmar Šístková

 

Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články