O virtuální firmě, která neexistovala, ale přesto prosperovala


			O virtuální firmě, která neexistovala, ale přesto prosperovala
16.6.2009 Pojistný trh

Jistá americká společnost, toužící expandovat do střední Evropy, založila v Maďarsku své pobočky. Na první pohled zcela běžný, ve skutečnosti unikátní případ popsala ve své přednášce pro společnost SmithNovak Jana Jandová z Deloitte.

Americká mateřská společnost dostávala pravidelně hlášení, jak se nově založeným pobočkám daří. Jejich vedení přijelo do USA osobně referovat, jak se věci úspěšně pohybují kupředu.

Jaké však bylo překvapení amerických zakladatelů, když se po delší době konečně rozhodli jet se do Maďarska podívat. Zkuste hádat, co uviděli.

Kdepak, mýlíte se, když si myslíte, že pobočky zdaleka neplnily to, co bylo v hlášeních. Ani se nestalo, že by pobočky zkrachovaly. Omyl!

Ukázalo se, že pobočky vůbec neexistují. Nikdy nevznikly, všechno to byla jen bouda, klam a chytráctví!

I tak může vypadat podvod, páchaný ve firmě vlastními zaměstnanci.

Rada, jak něčemu tak neuvěřitelnému předejít, je velmi jednoduchá:

NEVĚŘTE NIKOMU! Každý ukazatel je nutné kontrolovat přímo na místě.

A už vůbec nevěřte těm nejúspěšnějším a nejgeniálnějším nápadům! Natož zázrakům!

Příběh druhý: mezinárodní výrobce IT

Stejně jako v předcházejícím případě všechno vypadalo na první pohled idylicky. Jistá společnost vykazovala výnosy a současně s tím snižovala náklady. Přesto se vedení společnosti přece jen něco nezdálo. Jenže nikdo netušil, co to může být...

Dlouho se rozhodovalo, zda najmout externí firmu, která by nastavila zvětšovací sklo a podívala se na vše důkladně.

Poté, co vedení zvážilo všechna pro i proti, padlo kladné rozhodnutí: Byla najata auditorská firma.

Ale auditoři to neměli jednoduché. Museli hledat anomálie v datech velkého objemu. Ve společnosti se běžně pracovalo nejen s milionovými, ale s částkami v řádu deseti miliónů. Na první pohled bylo jasné, že to bylo horší, než hledat pověstnou jehlu v pořádné kupě sena.

Ještě složitější bylo projít e-mailovou korespondenci dvou stovek zaměstnanců. Šlo o neuvěřitelné množství informací.

Ale auditoři byli přesvědčeni, že někde musí existovat stopa. A jakmile na ni narazili, šli po ní jako čuchací psi. A pátrání bylo skutečně úspěšné.

Ve druhé fázi auditu byly vedeny pohovory i s těmi zaměstnanci, kteří se nezdáli být podezřelí. Patřili mezi ně například účetní.

Když auditoři konečně skončili úmornou práci a ohlásili její výsledky, museli odejít všichni nejvyšší představitelé společnosti a současně se musely předělat všechny účetní výkazy.

Společnost sice nezkrachovala, ale její image se zásadně změnila. A bude jí ještě dlouho trvat, než se postaví na pevné nohy…

Věčná bolest: faktury a dodavatelé

Metody podvodníků jsou různé, ale fakturace je pro ně vždy tou nejlepší živnou půdou.

Fakturuje se na základě dávno ukončených smluv.  A tady už je šance na drobný podvůdek nebo na větší "ránu" - faktury, které by oficiálně musel schvalovat „nepříjemný“ nadřízený, se jednoduše rozdělí na dvě menší, takže se nadřízený obejde. Jindy dodavatel platí za stejné zboží několikrát nebo se nechají proplatit faktury i v těch případech, kdy byla objednávka zamítnuta.

Samozřejmě se v české kotlině našel zajímavý postup, jak vytáhnout z firmy nemalé částky. Při kontrole bylo náhodně zjištěno, že firma zaplatila poměrně obrovské peníze za jakousi studii. Výše oné sumy se přece jen někomu znalému věci nezdála a proto si kontrola vyžádala celou studii.

Vše se zdálo být v naprostém pořádku. Studie byla patřičně obsáhlá a údaje v ní byly adekvátní a skutečně odborné. Jenže onomu člověku, znalému věci se to přece jen nezdálo a vydal se směrem, který předpokládal. A ejhle!  Ukázalo se, že jde o informace, stažené z internetu. Což mimochodem používají jak studenti, tak kupodivu i již tituly ověnčení koumáci, aby si zvýšili popularitu a pochopitelně i kvalifikaci a v neposlední řadě i "právem zasloužené" penízky...

Ale ani to není vrchol podvodů! Divili byste se, jak jsou lidé vynalézaví! Myslíte si, že není možné, aby v podniku nebyli zaměstnanci placeni dvakrát? I takový případ se již objevil. A byl unikátní, protože jedna mzda chodila zaměstnancům na jméno, druhá pro změnu na příjmení!

No věřili byste tomu? Že říkáte, že u vás by se to nemohlo stát? Jenže statistiky jsou neúprosné, právě tam, kde se zdá být vše v naprostém pořádku, možná zrovinka dnes přišel jeden zaměstnanec (nebo dva či rovnou skupinka šikulků) na takovou drobnou kličku, jak ošulit zákon nebo etické stanovy a přijít si na pár drobných, které by časem...

HLAVNĚ SI NIKDY NEBUĎTE JISTI!

Jak se obvykle přijde na podvody

Podle Jany Jandové ze společnosti Deloitte vede v prvotní detekci zaměstnaneckých podvodů i těch, které páchá vrcholové vedení, tip.  Nebo to nazvěte udání, jak chcete…

U podvodů, které páchali zaměstnanci, bylo v roce 2008 na konkrétní tip odhaleno téměř 50 % podvodů, u managementu to bylo přesně 50 %.

Na druhém místě je to náhoda (20 % a 19 %). Třetí místo obsadil interní audit (20 % a 11 %). Následují interní kontroly (22 % a 18 %). Externí audit vedl k odhalení zaměstnaneckých podvodů v 9 % případů, u podvodů organizovaných vedením se tak podařilo odhalit 8 %, vysvětlila Jana Jandová.

A co může ukazovat na podvody, pokud jde o chování lidí? V 38,6 % je to život „nad poměry“. Hned za tím (34,1 %) jde o finanční potíže. Ale může to být i odmítání vzít si dovolenou. To vedlo v 7 % případů k odhalení podvodů ve firmě.

Nešlo pochopitelně o tak mimořádně „pilné“ zaměstnance, ale o obavy, aby nikdo „cizí“ nenahlédl do účetních nebo jiných výkazů, z nichž pravidelně plynule malé i větší částky na soukromá konta…

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články