Současná krize je krizí managementu a přístupu k hodnotám


			Současná krize je krizí managementu a přístupu k hodnotám
9.3.2009 Pojistný trh

Odpovědi na patnáct otázek, určených generálnímu řediteli společnosti Aon Stach Česká republika spol. s r.o. Miroslavu Matochovi, mapují současnost i budoucnost makléřského trhu. Vypovídají také o tom, kde jsou kořeny současné globální krize. A firemnímu managementu mohou dobře poradit, jak se ubránit malým i velkým nástrahám, kterým se říká rizika.

*Vaše mateřská společnost Aon sídlí v Chicagu. Co bylo důvodem k tomu, aby rozšířila své podnikání i na Českou republiku? A jak dlouho u nás Aon Stach již působí?

Společnost Aon je největší pojistný a zajistný makléř na světě. Stojí na třech pilířích. Tím základním je pojistné makléřství, tedy to, čemu se anglicky říká retail broking. Vedle toho je to zajištění a třetí důležitou oblastí je poradenství v oblasti lidského kapitálu.

Kořeny společnosti sahají až do roku 1680, ale pod jménem Aon působí až od roku 1987. Dá se tedy říct,  že je to společnost relativně mladá. V posledních letech roste především prostřednictvím fúzí a akvizic a tak to bylo i v případě České republiky. Po zhruba desetiletém působení v České republice se Aon rozhodl koupit významnou místní společnost. Ve finále se dohodl se společností Stach. Díky fúzi tak v roce 2006 vznikla společnost Aon Stach Česká republika spol. s r.o. V této době je tato firma, měřeno objemem zprostředkovaného pojistného, druhá největší v České republice. Od 1. srpna 2008 stojím v čele této společnosti.

V nejbližší době se nás dotkne další významná fúze, která nás opět posune významně kupředu.

*Můžete prozradit, o jakou fúzi jde?

Jde o fúzi, která je v režii naší mateřské firmy. Jde o převzetí společnosti Benfield. Ta dosud patřila mezi čtyři největší zajistné makléře. Tím dochází k dalšímu posílení globální pozice společnosti Aon. Samozřejmě to bude znamenat i další posílení naší pozice v ČR a na Slovensku, protože od roku 2008 zodpovídáme nejenom za Českou republiku, ale nově i za Slovensko.

Objemem zprostředkovaného pojistného a zajistného budeme největší skupinou v České republice a jednou z největších na Slovensku, protože na konsolidované bázi budeme produkovat čtyři, možná čtyři a půl miliardy zprostředkovaného pojistného a zajistného.

*Jak se chcete přiblížit v ČR tomu, co celosvětově AON představuje?

Vedle pojistného a zajistného makléřství je tu i další činnost, na kterou se chceme významně zaměřit a to rizikové poradenství. Chceme, abychom se v ČR ještě víc vyprofilovali jako firma, která klientům dokáže pomoci nejen v oblasti jejich pojistných potřeb, ale abychom se na klienta dokázali podívat globálně. Chceme se profilovat jako firma, která dokáže posoudit i jiná rizika než ta pojistná. Měli bychom být schopni se klientovi podívat do jeho bilance a výsledovky, do jeho provozu apod. a upozornit ho na věci, které ho mohou teoreticky ohrožovat v oblasti operačních, strukturálních nebo tržních rizik.

Jsem přesvědčen, že právě tohle se bude od pojistných makléřů v budoucnosti očekávat. Klienti budou chtít, aby je jejich pojistný makléř znal detailně a aby je dokázal upozornit i na jiné problémové oblasti než je pojištění.

*To ovšem bude vyžadovat, abyste sehnali odborníky, kteří se výtečně orientují ve světě financí.

Samozřejmě. Bude to znamenat, že pro některé oblasti musíme najít buď úplně nové lidi, kteří budou svým profilem jiní než ti, které v současné době ve firmě máme, nebo budeme muset vybranou skupinu lidí vyprofilovat tímto směrem. Jde o oblasti, které jsou velmi náročné na znalosti. Přesah do oblastí jiných než je pojištění je navíc poměrně veliký.

*Kdy s touto nabídkou přijdete na trh?

Máme ambiciózní cíle. Již pro rok 2009 jsme si dali jasné zadání, co chceme v této oblasti dosáhnout.

A pokud nás v budoucnu bude odměňovat klient a ne pojišťovny, bude od nás klient takovýto rozsah služeb logicky očekávat. Bude požadovat víc než jen služby v oblasti pojištění.

Pokud jde o způsob úhrady služeb, lze v horizontu pěti, deseti let očekávat, že nás skutečně bude odměňovat klient. I z tohoto pohledu je dobré profilovat se jako firma, která je schopna klientovi nabídnou něco navíc.

*V čem by bylo výhodné, kdybyste byli placeni z peněz klienta?

Především by to bylo transparentnější. A také v souladu s tím, kam postupně směřuje legislativa v USA i v západní Evropě. A rovněž narovnání určité nesystémovosti, protože neznám žádný jiný produkt, kde si služby kupuje klient, ale prostředníkovi je platí poskytovatel těchto služeb.

Jsem přesvědčen, že dříve nebo později bude muset dojít k nápravě. Najít si však pozici na trhu, kdy fee platí klient, bude nepoměrně těžší. Makléři bude muset mnohem víc bojovat, aby uhájili svou pozici na trhu.

I z tohoto pohledu chceme, abychom byli vnímáni nejen jako pojistný makléř, ale jako firma, která nabízí širší rozsah služeb než konkurence. 

Tak se chceme vyprofilovat. A tak to také dělá Aon ve světě.

*Bude o nové služby zájem?

Je nám jasné, že když se řekne pojištění nebo pojistný makléř, tak to u mnoha firem stojí na samém konci jejich zájmu. Manažeři v takovýchto firmách věnují pozornost jiným věcem. Proto budeme muset být aktivní v tom, co a jak chceme klientům nabídnout a jak je upozornit na oblasti, kterým se možná dosud příliš nevěnovali.

*Není to v rozporu s tím, že - jak sám říkáte - v době finanční krize, kdy banky navíc nepůjčují, omezují podniky svá vydání jen na ta naprosto nejnutnější?

Jsem přesvědčen, že pro řadu velkých klientů, z nichž některé máme ve svém portfoliu, bude nezbytné adekvátně naložit se všemi riziky. A to i přesto, že všichni šetří a musí velmi zvažovat, co si dovolí a co ne. Máme šanci vést velké podniky k tomu, aby se věnovaly svým rizikům opravdu globálně. Tedy tomu, čemu se říká ERM, tedy Enterprise Risk Management, což znamená globální přístup ke všem rizikům.

Je v zájmu podniků, aby se vydaly tímto směrem. Některé velké firmy už na to mají lidi na pozici risk manažerů. Na tom chceme stavět a na tyto lidi se chceme zaměřit.

Ale je to pořád jen jedna z oblastí, které se chceme věnovat. Vyplývá to také z toho, že celosvětově je společnost Aon schopná nabídnou celé řadě firem mnoho dalších, doplňkových produktů. Ať už jde o klienty z řad soukromé klientely nebo z veřejného sektoru. Jednou z oblastí jsou například PPP projekty (Public Private Partnership) kde nabízíme vedle rizikového poradenství i řadu dalších služeb.

Společnost Aon je lídrem, který v této oblasti pomáhá klientům a investorům. Budeme se snažit, abychom tyto aktivity mateřské společnosti převedli i do České republiky.

*Tím se vlastně dostáváme zpětně ke kořenům současné finanční krize. Ukazuje se, že finanční produkty jsou v současné době tak složité, že firmy jim přestávají rozumět. Pokud by ovšem měly někoho, kdo by to dokázal, bylo by možné mnohému zabránit.

Souhlasím a opět musím opakovat, že na rizika je nutné se dívat globálně. Pokud na to firmy nestačí, tak si na to mohou někoho najmout. Pak by se nemělo stát, že firma nakoupí cenné papíry, kterým třeba ne zcela úplně rozumí.

*Jak postihla finanční krize vaše klienty? Obnovili pojistné smlouvy na letošní rok nebo ne?

Kdyby neexistovala globální krize, o níž se stále mluví a píše, a kdybych měl posuzovat jen obnovu našeho portfolia v roce 2009, musel bych konstatovat, že se žádná krize neprojevila. Nemáme žádnou zprávu, že by některá z "našich" firem zásadně zredukovala rozsah pojištění.

*To je tedy opravdu dobrá zpráva …

To je dobrá zpráva, ale zároveň trochu špatná z hlediska sazeb. Už delší dobu se čeká, že dojde ke zvratu a sazby se konečně začnou zvedat, protože se obecně ví, že už jsou delší dobu nedostatečné. To se však pro rok 2009 ještě nenaplnilo. Mám na mysli především sazby v oblasti pojištění majetku a odpovědnosti. Možná je to již poslední rok, ale zatím se růst sazeb nijak neprojevil. Jedinou výjimkou je pojištění odpovědnosti zdravotnických zařízení, což je zcela přirozené, když sledujeme vývoj škod v této oblasti i to, jak roste právní povědomí poškozených. Ti jsou stále častěji ve spojení s právníky a chtějí dostat náhradu za újmu, která jim nastala. Ale pokud pomineme tuto oblast, pak žádná náprava směrem k růstu sazeb nenastala.

Nízké sazby jsou sice dobré pro naše klienty, ale po čase musí nutně dojít ke skokovému nárůstu a ten je pak pro ně nečekaný a bolestný.

Druhou část rozhovoru zveřejníme zítra.

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články