Celková škoda z požáru litvínovské chemičky se podle Allianz vyšplhá na více než půl miliardy dolarů


			Celková škoda z požáru litvínovské chemičky se podle Allianz vyšplhá na více než půl miliardy dolarů
11.1.2016 Škody

Škody z přerušení provozu firem v globalizovaném světě neúprosně rostou. Tvrdí to nová studie Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), jednoho z největších světových pojistitelů obchodní klientely. Podíl důsledků přerušení provozu na celkové výši škod je dnes podle Allianz prokazatelně větší než před 10 lety. Nejčastějším spouštěčem těchto pohrom jsou přitom požáry a výbuchy v provozovnách, jako tomu bylo i loni v létě v případě litvínovské chemičky.

Jak roste celosvětová provázanost firem a centralizace výrobních činností, přerušení provozu byť jen jednoho podniku může mít při nedostatečné prevenci o poznání dramatičtější dopad než dříve. „Zatímco v minulosti mohl velký požár nebo exploze ovlivnit třeba pouze jednu nebo dvě firmy, dnes tyto škody zasahují čím dál tím větší počet firem a mohou dokonce globálně ohrozit celé sektory,“ komentuje rizika dlouhých mezinárodních dodavatelských řetězců Chris Fischer Hirs, předseda představenstva AGCS.

Allianz v globální studii zanalyzovala více než 1800 velkých škod z přerušení provozu v 68 zemích v celkové hodnotě přes 3 miliardy dolarů. Výsledky ukázaly, že ty největší škody v průmyslu bývají obvykle způsobeny lidským nebo technologickým faktorem, nikoli například přírodními katastrofami. Potkat tedy můžou skutečně každou firmu. V letech 2010 – 2014 stáli lidé a poruchy technologických zařízení konkrétně za 88 % všech těchto velkých škod.

Mezi první desítku největších případů, kde na vině nebyla příroda, se v roce 2015 zařadil i požár v litvínovské chemičce. Podle odhadů studie vyjdou jím způsobené materiální i následné škody z přerušení provozu celkem na více než 500 milionů amerických dolarů. A požáry či výbuchy obsadily obecně dokonce první místo žebříčku nejčastějších příčin přerušení provozu firem, celosvětově měly v období 2010 – 2014 na svědomí celkem 59 % všech těchto škod. Na druhém místě byly bouřky, na třetím skončily poruchy strojů.

 

 


Čtěte více: Litvínovský Unipetrol byl v plamenech. Explodoval propylen.


 

 

Kromě pojištění s dostatečnými limity se firmy snaží proti rizikům ztrát z přerušení provozu bojovat i prevencí a Allianz pojišťovna není výjimkou. Zaměstnanci tzv. business continuity managementu mají v popisu práce doslova předvídat nepředvídatelné a připravit společnost takříkajíc „na nejhorší“ – a zajistit tak, že pracovníci pražské centrály na pravém břehu Vltavy budou moci poskytovat klientům špičkový servis třeba i během povodní.

V zásadě řešíme čtyři varianty nenadálých událostí. Jde o náhlou nedostupnost prostor, to třeba kdyby přišla povodeň, druhou oblastí jsou rozsáhlé výpadky IT aplikací jak v případě živelních katastrof, ale i hackerských útoků a podobně, a také pracujeme s variantou velkých absencí pracovníků, například během chřipkových nebo jiných epidemií,“ uvádí Libor Hrbek, manažer plánování kontinuity Allianz pojišťovny. „Čtvrtá skupina scénářů je pak zaměřená na naše externí obchodní partnery – zde navrhujeme strategie, které lze využít třeba v případě, že někteří z nich náhle zkrachují.

Nejčastější příčiny přerušení provozu firem

Podle statistiky Allianz z let 2010 – 2014 založené na 1807 případech z 68 zemí.

allianz_litvinov

Zdroj: Allianz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články