Automobilka GE v roce 2001 zjistila, že do velké části jejich nových vozů bylo zabudováno zapalování s konstrukční vadou. Ta způsobovala, že během jízdy zapalování samovolně vypnulo motor. S tím se však vypnuly i další pomocné systémy jako posilovač řízení, posilovač brzd a centrum ovládání airbagů. Výsledkem bylo 124 mrtvých a 275 zraněných.
Se stoupajícím tlakem veřejnosti se celý případ znovu otevřel a dohledové orgány zjistily, že firma se o potížích s přepínači dozvěděla už v roce 2001, ale se svoláváním vozů k opravě začala až loni v únoru. Tehdy bylo svoláno do servisů 30 milionů automobilů.
Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) v roce 2014 udělil GM za opožděné svolávání vozů s vadným zapalováním maximální možnou pokutu 35 milionů dolarů. Firma navíc kvůli potížím se zapalováním čelila již více, než tisíci civilním žalobám a nárokům na odškodnění, za které zaplatila 575 milionů dolarů.
Automobilka vytvořila fond pro odškodnění obětí nehod způsobených problémy se zapalováním. Firma na odškodné vyčlenila 625 milionů dolarů a za každé úmrtí by měla rodinným příslušníkům oběti vyplatit nejméně milion dolarů.
Aby General Motors celou aféru co nejdříve uzavřelo a předešlo trestnímu vyšetřování, dohodlo se s Ministerstvem spravedlnosti Spojených států na ukončení vyšetřování výměnou za vyplacení pokuty ve výši 900 milionů dolarů. GE hrozilo vyšetřování z podezření úmyslného zatajení skutečnosíi o technickém problému jejich automobilů.
Komentáře
Přidat komentář