Loď pro více než 4000 cestujících, při jejíž havárii a převrácení na bok zahynulo 32 lidí, se loni v záři podařilo napřímit. Nyní je třeba, aby se ponor lodi snížil ze současných 30 na 18 metrů. Na to dohlíží celkem 500 lidí včetně 120 potápěčů a 50 inženýrů, nasazeny jsou i tři desítky lodí.
Na celou operaci bedlivě dohlížejí i ekologové, kteří monitorují, zda se při vyzvedávání z vraku neuvolňují nežádoucí chemické látky nebo zbytky paliva.
Odborníci předpokládají, že budou k přípravě lodi na poslední plavbu potřebovat pět až šest dní. Costa Concordia by na 280 kilometrů dlouhou cestu do Janova mohla vyrazit 21. července, v případě bezchybného průběhu vyzvedávání možná už o dva dny dříve.
Vlastníci lodi zaplatí kolem 1,5 miliardy eur
"Náklady nás budou stát přibližně 1 miliardu eur. Částka ale nezahrnuje 100 000 eur na sešrotování vraku a opravu škod na ostrově Giglio," řekl Michael Thamm, generální ředitel společnosti Costa Crociere. Ale i přesto dodal, že se společnosti podařilo udržet 95 procent svých zákazníků i po potopení lodí, především díky významným slevám.
českátelevize.cz, Reuters
Komentáře
Přidat komentář