Náklady na vyzvednutí Concordie mohou být až 500 mill eur


			Náklady na vyzvednutí Concordie mohou být až 500 mill eur
29.7.2013 Škody

Zatímco v Itálii probíhá soud s kapitánem Concordie Franseccem Schettunou, záchranářské týmy intenzivně pracují na vyzvednutí vraku lodi.

Odstranění vraku Concordia je nejdražší záchrannou námořní operací v historii. Předběžné odhady zmiňují částku až 500 mil eur. V současné době je příprava k vyzvednutí Concordie hotova zhruba ze 70%.

Pod vrakem byla vybudována podmořská rampa a v příštích dnech má padnout důležité rozhodnutí, zda bude v průběhu září učiněn pokus o vyrovnání lodi do vzpřímené polohy.

K vyrovnání lodi by totiž mělo dojít před příchodem zimy. Další zimní bouře by mohly vrak ještě více poškodit. Hrozí také postupná destrukce trupu lodi vlastní vahou.

Proces vyrovnání lodi bude trvat několik dní, operace musí proběhnout pomalu a pohyb musí být neustále monitorován. Bude se provádět pomocí lanových zvedáků, nakteré jsou napojeny upínací kabely připojené k horní části paluby a nástupišť, zatímco kabely připojené k pravoboku budou použity pro vyvažování. Jedná se o velmi delikátní operaci, veškěré síly působící na trup lodi musí být dokonale kompenzovány, aby nedošlo k jeho deformaci.

Na vyzvednutí vraku pracuje již rok a půl téměř 500 zaměstnanců 24 hodin denně včetně víkendů. 

Projekt ostranění vraku Concordie - základní údaje

  • délka lodi je 290 metrů, váha 112 tisíc tun
  • 500 pracovníků, 19 národností, z toho 110 profesionálních potápěčů
  • 30 lodí a plavidel - od remorkérů a člunů až po speciální plovoucí jeřáby
  • 30,000 tun nových ocelových konstrukcí - to je 3x více než váží Eiffelova věž (7 300 tun)
  • 30 kesonů (stabilizačních bloků) ve velikostech 7 - 11 patrové budovy
  • 17 výrobních míst po celé Itálii
  • 150 italských společností, které se podílí na dodávkách materiálu a služeb
  • hlavní prioritou projektu je ochrana mořského ekosystému, vzácné druhy živočichů byly přemístěny, monitoring místa bude pokračovat ještě pět let po dokončení projektu
  • Costa Concordia ztroskotala v lednu 2012 poblíž břehu toskánského ostrova Giglio, 4232 osob bylo evakuováno, při nehodě zemřelo 32 lidí.

Aktuální informace o vyzvednutí Concordie můžete sledovat na www.parbucklingproject.com

PropertyCasualty360, The Parbuckling Project


Ukotvení Concordie instalace část ukotvnen ístabilizační plošiny

ˇ

1m řetězu váží cca 300 kg

Část podmořské plošiny                                                                                                                

 

Ochrana mořského ekosystému je prioritou

Práce probíhají 24/7

Costa Concordia  je dlouhá 112 m

 Plošiny

Zdroj: PropertyCasualty,The Parbuckling Project

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články