V roce 2008 byl tunel vážně ohrožen požárem, který vypukl 11. září 2008. Provoz byl obnoven 13. září téhož roku. Provozovatel tunelu údajně ještě stále očekává pojistné plnění, vyplývající z tohoto požáru.
Provozovatel varoval, že za rok 2010 bude tunel ekonomicky ve ztrátě, důvodem je nemožnost vyzvednout částku za pojistnou škodu, související s požárem v tunelu v roce 2008.
"Jestliže zůstane platba za pojistnou škodu zablokovaná, nebudeme schopni vykázat v letošním roce zisk," uvedl Jacgues Gounon, generální ředitel Eurotunelu ve svém prohlášení, vztahujícím se k výsledkům společnosti za první pololetí.
Nezaplacená částka ve výši 48 miliónů eur je blokována od května 2009 jako výsledek právních sporů mezi pojistitelem Eurotunelu a dvou železničních společností, které tunel užívají - Eurostar UK a SNCF.
Pojistná smlouva má v případě Eurotunelu, zjednodušeně řečeno, dvě úrovně. Ta první zajišťuje ochranu pro případ majetkových škod, druhá se týká provozních ztrát (tedy škod, způsobených přerušením provozu). Základní smlouva ve výši 200 miliónů eur je umístěna na francouzském pojistném trhu, zatímco "smlouva druhé úrovně", znějící na 700 miliónů eur, je umístěna na londýnském trhu. Vedoucím pojistitelem je XL Group plc.
Eurotunel sebral 141 miliónů eur koncem minulého roku jako pojistné plnění z první smlouvy za škody, způsobené v září 2008 požárem.
Avšak železniční společnosti věří, že pojišťovny by měly kompenzovat rovněž jejich ztráty. Eurostar a SNCF obdržely loni 13. května příkaz z pařížského Tribunal de Grand Instance (TGI), a ten jim umožňuje ponechat si 48 miliónů eur, což je rovněž plnění z pojistky, znějící na 200 miliónů eur. Vyplývá to z úředního rozhodnutí, vztahujícího se na povinnost plnění z pojistné smlouvy. TGI kromě toho přikázala uložit do úschovy (zmrazit) dalších 11 miliónů eur.
Eurotunel se brání, že jde o snahu připravit společnost o finance a hodlá pokračovat v realizaci přiměřených opatření, aby dosáhl plné kompenzace za ztráty, způsobené požárem, jejichž náhrada vyplývá z pojistné smlouvy.
Eurotunel vykázal po dlouhých letech ztrát první zisk v roce 2007 - tehdy šlo o 1 milión eur. O rok později už to bylo 40 miliónů eur.
DŠ, Insurance Times
Komentáře
Přidat komentář