Viník sestřeleného Boingu nad Ukrajinou, je stále neznámý


			Viník sestřeleného Boingu nad Ukrajinou, je stále neznámý
16.10.2015 Škody

Malajsijský letoun ve vzdušném prostoru na Ukrajině v oblastech bojů mezi ukrajinskou armádou a separatisty údajně sestřelila řízená střela země-vzduch. Tak začínal článek, který jsme vydávali loni v polovině července. Nyní Nizozemské úřady zveřejnily výsledky vyšetřování, které ale nepoukazují na viníka neštěstí.

Loni v červenci se zřítil nad východní Ukrajinou let MH17, byl sestřelen raketou země-vzduch typu BUK. Tuto informaci, podanou původně od pozůstalého oběti nehody, později potvrdil i Nizozemský bezpečnostní úřad (OVV) ve zprávě o výsledcích patnáctiměsíčního vyšetřování pádu letadla.

Během dne se objevovaly různé informace v médiích, pak se vyjádřili i pozůstalí, kteří dostali kompletní zprávu v předstihu. Barry Sweeney, jeden z vyšetřovatelů sdělil, že byl nejprve zasažen kokpit, který byl odtržen od zbytku letadla a zároveň s tím také podotkl, že zpráva nemá poukazovat na viníka neštěstí. To sdělí až výsledky policejního vyšetřování.

Vyšetřovatelé sdělili pouze to, že raketa vybuchla asi metr od levé strany přímo u kokpitu pilota. V těle druhého pilota, se našlo více, než 120 cizích těles, vesměs kovových střepin, které způsobily mnohočetné zlomeniny. Výbuch prý okamžitě zabil 3 členy posádky. Zbytek posádky, prý zemřel kvůli dekompresi, nedostatku kyslíku, extrémní zimě, silným vzdušným proudům nebo létajícím předmětům. „Nemůžeme ale vyloučit, že někteří pasažéři byli při vědomí během pádu, který trval 60 až 90 vteřin,“ uvedli vyšetřovatelé. Zpráva dále uvádí, že některé díly a náklad letadla, vyfotografované bezprostředně po neštěstí, zmizely. Zmizela také avionika* z pilotní kabiny.

Podívejte se na názornou simulaci, které publikovalo idnes.cz:

17. července 2014 zemřelo při této nehodě všech 298 osob na palubě.

Pojistitelem sestřeleného Boingu byla německá pojišťovna Allianz, která ihned vyplatila pojistné za všechny oběti nehody. S novými výsledky vyšetřování však přichází otázka, zda byl letou připojištěn pro přelety nad oblastí válečného konfliktu. Pokud ne, je pravděpodobné, že bude pojišťovna vymáhat své vynaložené prostředky po ukrajinské vládě.

„Ve standardní podobě jsou jakékoliv vojenské zásahy a hrozby vyloučeny, ovšem mohou být připojištěné. Připojištěn může být například letecký prostor určité země, nebo také mezinárodní prostor. Aerolinky se tak mohou pojistit třeba proti riziku sestřelení nad zemí, kde probíhá nebo v době přeletu vzniká válečný konflikt,“ komentoval situaci Libor Zych, Head of Casualty, AIG.

„Zpětné vyžadování náhrady vyplacené pojistky je v zásadě možné, ale jeho vyplacení bude záviset na mezinárodních úmluvách a vztazích dané země, stejně tak na prokázání a uznání viny, které bývá značně komplikované. V praxi se tak jedná o proces s hodně nejistým závěrem,“ dodal.

Podle dostupných informací je možné říci, že ukrajinské úřady selhaly. Když z důvodu vojenského konfliktu neuzavřely vzdušný prostor Ukrajiny. Podle ředitele nizozemského úřadu Tjibbe Joustra, byla střela vypuštěna z východu Ukrajiny, a to odněkud z území o rozloze 320 kilometrů čtverečních. Vyšetřovatelé se k přesnému místu nechtěli vyjadřovat. Domnívají se však, že v červenci roku 2014, byla oblast v rukou rebelů.

„Ukrajinské úřady selhaly, když neuzavřely vzdušný prostor (nad oblastí konfliktu)," uvedl dále Joustra. V době tragédie – v ten den, den před, i po, nad místem přelétalo 160 různých dopravních letadel celkem 61 společností. „Nikdo se nedomníval, že civilnímu dopravnímu letounu hrozí nějaké nebezpečí. Všichni byli přesvědčeni, že vzdušný prostor je bezpečný,“ doplnil Joustra.

Podle Nizozemců ale Kyjev věděl, že bylo v oblasti sestřeleno několik vrtulníků, i armádních strojů. I přesto vzdušný prostor neuzavřel. Vyšetřování ukázalo, že se nikdo nezamýšlel nad případným ohrožením civilního letadla, obzvlášť když dopravní letadla létají ve výšce okolo 10 tisíc metrů nad mořem. Joustra také připomněl, že se vyšetřovatelé do oblasti sestřelení letounu nemohli kvůli ozbrojenému konfliktu dlouho dostat.

Kdo letoun doopravdy sestřelil, se pokouší zjistit jiný vyšetřovací tým mezinárodních kriminalistů sestavený nizozemskou prokuraturou. Své závěry by měl tým zveřejnit před koncem roku.

Rusko se snaží dokázat, že BUK byl odpálen z míst, která držela ukrajinská armáda a odmítá tvrzení, že letoun zasáhla raketa vystřelená z území pod kontrolou doněckých separatistů. Poukazuje na to, že protiletadlový systém BUK je sice vyráběný v Rusku, ale mají ho ve svém arzenálu jak ruské, tak ukrajinské ozbrojené síly.

Zatímco Ruská federace namítá, že nelze s přesnou jistotou určit typ střely, která letadlo zasáhla, vyšetřovatelé všechny výtky posoudili a s mnohými nemohli souhlasit. Náměstek ruského ministra obrany podle agentury RIA Novosti označil nizozemskou zprávu za zkreslenou a podle náměstka ruského ministra zahraničí Sergeje Rjabkova, jde o „jasnou snahu dělat zaujaté závěry a plnit politické zadání“.

Ruský výrobce zbraní Almaz-Antey představil výsledky svého vlastního vyšetřování. Na tiskové konferenci se nechal slyšet, že let MH17, byl sestřelen raketou Buk, typem 9M38, kterým disponuje pouze ukrajinská strana.

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov kritizoval nizozemský úřad za pomalé temp při vyjasňování příčin. Zároveň Moskva v Radě bezpečnosti OSN vetovala zřízení tribunálu, který by se incidentem zabýval. Prezident Vladimír Putin se nechal slyšet, že zřízení takového tělesa by bylo kontraproduktivní a předčasné.

*avionika = vybavení letadel elektrickými a elektronickými přístroji – autopilot, navigace, palubní počítač

Zdroj: oPojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články