Odhalit předchozí havárii a její rozsah je pro drtivou většinu kupujících bez odborné pomoci nemožné. Přeplatí tak minimálně desítky tisíc korun na hodnotě vozu a nemají jistotu, že je auto bezpečné a spolehlivé.
Mohlo by vás zajímat: Za jakých podmínek může lékař zveřejnit fotografie svých pacientů?
Po havárii či poškození je ve skutečnosti minimálně 60 % inzerovaných vozidel. „Ačkoli pravděpodobnost havárie roste s věkem, i u mladých ojetin je důležité kontrolovat, zda byly bourané či nikoli. V případě pětiletých aut je po havárii zhruba 25 % z nich, pokud hovoříme o vozovým parku, v případě prodávaných ojetých aut to ale může být i více, neboť se k nám havarovaná auta často účelně dovážejí přes Německo, ale i jiné země, a zde se prodávají právě jako nehavarovaná,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetých vozidel, a která působí na českém trhu letos již 34. rokem.
O haváriích se v Česku nemluví. Jejich zatajování je nejčastějším podvodem
„O haváriích se v Česku prostě nemluví. Upozornit zákazníka na to, že vozidlo bylo v minulosti bourané nebo poškozené, tak znamená konkurenční nevýhodu. V případě nepoctivých prodejců je ale primárním důvodem samozřejmě zisk. Na havarovaném a levně opraveném autě lze vydělat desítky, ale i stovky tisíc korun, a to zejména na vozidlech vykoupených v aukcích po totálních ekonomických škodách. Existují prodejci, a není jich málo, kteří se na prodej vozidel se zatajenou předchozí havárií či dokonce haváriemi speciálně zaměřují,“ upozorňuje dále Martin Pajer s tím, že tato auta nebývají opravena podle technologických postupů výrobce a nemusí splňovat podmínky pro bezpečný provoz. Tato vozidla nemusí mít například funkční bezpečnostní prvky jako jsou airbagy, které často úplně chybí, či mohou mít špatně vyrovnanou osu a vozidlo se může chovat nepředvídatelně v zatáčkách, ale i řadu dalších neduhů.
Zatajování havárií, ale i poškození, je v Česku nejčastějším podvodem při prodeji ojetých aut. Vedle finančních důvodů jsou na vině paradoxně také obavy kupujících. „Češi jsou hodně citliví nejen na prodělané havárie, ale i menší poškození. Většina by chtěla jezdit v nikdy nepoškozeném autě. To ale samozřejmě není možné, takových aut na trhu dost pro všechny není,“ podotýká ředitel Cebia Martin Pajer s tím, že i trhu by pomohlo, kdyby se lidé dříve havarovaných aut méně báli. To, že auto bylo havarované, automaticky neznamená, že ho nelze kvalitně opravit a že by mělo být vyřazené z provozu.
Mohlo by vás zajímat: Bence Holló je nový prezident Maďarské asociace pojišťoven
„Někteří lidé si stejně to havarované auto koupí, jen o tom nevědí. Lepší je vědět. Pak si mohou zkusit domluvit s prodejcem adekvátní cenu, ale především by si měli nechat nezávislým odborníkem zkontrolovat, jak vozidlo bylo opravené a v jakém je aktuálně technickém stavu,“ doplňuje Pajer s tím, že na Slovensku jsou prodejci mnohem více transparentní. Dodává ještě, že i když se v inzerci o haváriích a poškozeních běžně nemluví, seriózní prodejci je zákazníkovi na přímý dotaz přiznají a nechají ho prověřit si historii auta.
Komentáře
Přidat komentář