Sloupek Kateřiny Lhotské: Pojišťovácká kurkuma


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Pojišťovácká kurkuma
12.12.2016 Komentáře

Jistě znáte kurkumu. Je to koření, které kromě jiného pomáhá i proti mnoha nemocem. Dokonce tak účinně, že získala přívlastek „všelék“. Co má ale společného s pojišťovnictvím? Vlastně nic. Jen jsem si na ni vzpomněla, když jsem tuhle četla rozhovor s panem Bernardinem, šéfem EIOPA. I on má totiž univerzální lék na všechny neduhy pojišťovnictví.

Na otázku, co považuje za největší problém, s nímž se musejí pojišťovny vypořádat, odpověděl, že to jsou nízké úrokové sazby a s tím související nižší výnosy pojišťoven. Nic proti tomu. Asi každého z nás tlačí bota někde jinde, takže je normální, že máme na závažnost různých záležitostí rozdílný názor. Ale jaké přináší šéf EIOPA řešení?

Více regulace. Je prý nutné zřídit jednotný mezinárodní kapitálový standard a solventnost řídit globálně. Ani náznak zamyšlení se nad tím, jestli problém nespočívá také v něčem jiném. Třeba v nastavení byznys modelu pojišťoven, který je až příliš závislý na výnosech z investičních nástrojů a tedy na něčem, co nejsou samotné pojišťovny schopné ovlivnit. A jestli by se naopak neměly zamyslet nad tím, jak zvýšit primární profitabilitu svých pojistných kmenů. Tedy jak ozdravit jejich strukturu. Místo toho nám šéf EIOPA předkládá jen další regulaci.

V tomto světle ani nepřekvapí jeho kladné hodnocení „přínosů“ Solvency II a obdobně veliká očekávání od PRIPs a IDD. O PRIPs například míní, že „přináší vyšší míru transparentnosti, lepší a komplexnější informovanost spotřebitelů, možnost diverzifikace a zmírňování rizik a příležitost k investování do aktiv, jež by jinak mohla být obyčejným zákazníkům obtížně dostupná“. To by mne tedy zajímalo, jak v tom PRIPs tomu drobnému investorovi pomůže. Že dostane další nesrozumitelné lejstro? A IDD má prý zajistit „aby si zákazníci pořizovali pojistné produkty, které jsou pro ně vhodné a relevantní“. Zlatý voči…

Pan šéf EIOPA nezklamal ani v odpovědi na otázku, jaká je podle něj ideální ochrana spotřebitele. Tak schválně… No přeci „preventivní dohled nad rizikovým jednáním s cílem detekovat okrajové jevy a zárodky problémů“. Přeloženo do češtiny – budeme vás všechny ještě víc kontrolovat (nevím proč, ale na mysl se mi dere jeden známý germanismus – „šmírovat“). Tento přístup prý umožní „předpokládat újmu spotřebitele v předstihu – řeší tedy budoucí, a nikoli minulé problémy“. Nejspíš tedy budou v EIOPA fasovat věštecké koule…

 A který je to tedy ten lék na všechny neduhy pojišťovnictví? Ta pojišťovácká kurkuma? Ano správně, je to „více regulace“. Docela to připomíná obdobně smutně proslulý všelék na neduhy současné Evropy – „více Evropy“. Snad jediný rozdíl je v tom, že v jednom případě přichází tento recept z Frankfurtu nad Mohanem a podruhé z Bruselu. Ale jak se těmto věcem bránit? Napadá mne využít stejné zbraně, jakou používají „regulatorní fanatici“. Začít regulovat regulaci!   

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články