Editorial: Dovolená na lodi plující anglickým kanálem    


			Editorial: Dovolená na lodi plující anglickým kanálem    
16.8.2013 Editorial

Byli jsme letos na zvláštní dovolené. Zvolili jsme plavbu po původním anglickém vodním kanále, kterých bylo v době před rozvojem železnice přes 2000 mílí, tedy přes 3000 kilometrů! Vozilo se po nich převážně uhlí, ale i jiné zboží. Potom přestaly sloužit a mnohé se zanesly, jejich vybavení částečně zmizelo.

Teď kanály zažívají nebývalý comeback. Další a další části jsou znovu zprovozněny a nejen původní lodě byly přestavěny na obytné, ale staví se nové, podobné.

Anglické kanály jsou úzké a i lodě na nich tudíž odpovídají těmto rozměrům. Ale mají uvnitř vše, co cestující potřebuje, včetně kuchyňky a WC i koupelny s teplou vodou. A ti, kteří na nich bydlí – a potkali jsme pána, který na jedné takové lodi žije už 30 let! – v nich mají i krb a nahoře dokonce malé záhonky!

Jednu loď jsme si najali a pluli s ní na anglicko-welšských hranicích. Bylo to úžasné, protože na trase byly i tunely (jeden půl kilometru dlouhý!) a mosty, kdy loď pluje ve výšce nad řekou v litinové „vaně“ a vy se můžete přes její okraj dívat dolů do ohromné hloubky pod vámi! Tedy pokud netrpíte závratí...

Zvláštní je, že lodě plují vpravo na rozdíl od aut na anglických silnicích. A přestože je cestující řídí sami, přestože pod mosty (z nichž část si musíte zvedat sami!) je kanál úzký jen pro jednu loď, přestože zdymadla se ovládají klikou a otevírají i zavírají se ručně, neviděli jsme jedinou poškozenou loď či zničené vybavení kanálu. O pořádku okolo něj ani nemluvím.

V Londýně jsme pobyli jen tři dny, ale byly plné potěšení. Unikátní pro nás je, že velká muzea a galerie mají vstup zdarma! Ale i přes velký nával, zejména o víkendu, se lidé chovají ukázněně.

K Londýnu patří samozřejmě i patrové autobusy. Když je volno, můžete sedět nad řidičem, kde velkými okny vidíte dopředu. Udivilo mě, že všichni řidiči autobusů zásadně dávali přednost cyklistům, s kterými mají mnohde společný krajní jízdní pruh. Žádné houkání či vytlačování. Prostě počkají, až cyklista zabočí či zrychlí, nebo když při zastavení autobusu poodjede.

A ještě zvláštnější zážitek. Za tři dny takového ježdění ve výšce nad ulicemi jsme neviděli jedinou havárii, žádné pomačkané auto. Zato jsme zažili tisíce ukázněných řidičů a minimum strážců zákona.

Zajeďte si do Anglie a podívejte se sami. Stojí za to poznat neznámou krajinu i pozorovat, jak se dá v daleko větším městě, než je Praha, vyřešit městská hromadná doprava.

Krásný zbytek léta vám přeje

 

Dagmar Šístková, šéfredaktorka.

Zdroj: Dagmar Šístková

Komentáře

Přidat komentář

City

Karel Ježek,  22. 8. 2013

V City má své sídlo mnoho pojišťoven. Byl jsem tam a chtěl jsem se podívat na památný zvon, který u pojišťovny LLoyd zazněl vždy, když ztroskotala pojištěná loď. Byl jsem trpělivě vyslechnut, leč velmi zdvořile odmítnut. Pochopil jsem, ale mrzí mě to, co kdyby právě zvon sám od sebe zazněl, neb se začala potápět naděje nás, lidí z ČR na vskutku demokratickou budoucnost. Nebo nejsme pojištěni proti blbosti, která u nás začíná vítězit?

Londýn

vpulchart,  21. 8. 2013

jen si dovolím poznamenat, že londýnská Citi je take místem, kde sídlí nejtradičnější pojistný trh. Lloyd´s slaví 325 let historie ... Myslím, že každý, kdo chce v pojišťovnictví něco znamenat, by měl tato místa navštívit a porozumět jejích fungování.

RSS

Související články