Editorial: Opravdu ve jménu klienta?


			Editorial: Opravdu ve jménu klienta?
4.9.2010 Spektrum

O Solvency 2 se již popsaly stovky stránek. Jde o opatření z dílny Evropské unie, které má zajistit, že evropské pojišťovny budou dostatečně kapitálově vybaveny. V opačném případě by totiž hrozilo, že některá zkrachuje a klientovi místo pojistného plnění zbydou jen oči pro pláč.

Zpočátku poněkud neurčité požadavky evropského dohledového orgánu na dostatečné vybavení pojišťoven kapitálem po jarním upřesnění směrem vzhůru zvedly většinu pojišťovny ze židlí.

Hlasité stížnosti finančních institucí se týkaly hlavně vysokých nároků na kapitál, kterým budou muset v pojišťovacím byznysu v budoucnosti disponovat. Určitě se donesly i k uším České národní banky. Ta odpovídala, že pojišťovny zatím nepředložily žádná konkrétní čísla, která by doložila jejich "neutěšenou" budoucí finanční situaci...

Čas slovních přestřelek nyní končí. Věci nabírají konkrétní podobu. Skončilo další testovací kolo, jež organizoval CEIOPS a které mělo tajuplný název QIS5 (přeloženo do lidštiny jde o skutečná čísla z praxe). Právě tato, v pořadí již pátá případová studie poskytne ČNB konkrétní informace o tom, jaká bude ze strany pojišťoven reálná potřeba kapitálu.

Pak už se brzy ocitne opatření Solvency 2 na evropské startovní čáře.

Jak jsou závodníci připraveni?

Začněme dobrou zprávou: Český pojistný trh je připraven relativně dobře. Má i poměrně dobré kapitálové vybavení. Míra solventnosti dosahuje dvaaapůl až trojnásobku částky, než je požadovaná.

A teď horší zpráva: Pojišťovny mají k určitým obavám důvod. Například v minulosti byla pro pojišťovny velkou hrozbou storna smluv o životní pojištění. Neměla však žádný dopad na kapitálové vybavení. To je minulost, protože v novém režimu budou po stornech následovat další požadavky na kapitál.

Pokud by se součástí nadnárodních pojišťovacích skupin se sídlem v České republice staly pojišťovny s nízkou kapitálovou vybaveností (pocházející obvykle z východních států EU, jako je kupříkladu Rumunsko), hrozilo by, že budou muset být vydatně dovybaveny kapitálem. Ten by díky tomu vesele utíkal z Česka. Účet by musel zaplatit... Hádejte kdo?

Hostinský určitě ne, ale český klient. Důsledkem by tak mohlo být zdražení pojistných produktů.

Opatření, zavedené za účelem ochrany klienta, by tak působilo přesně opačně.

Ostatně, tak to může být vždycky, když se začne regulace přehánět. Nebo že by se v tomto případě ještě nepřehánělo? Zkuste se zamyslet - vy, kteří nás čtete! A napište nám svůj názor!


Příjemné prožití babího léta vám přeje


Dagmar Šístková

šéfredaktorka


Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.