Lukášek: Ceny havarijního pojištění musí vzrůst (2.díl rozhovoru)


			Lukášek: Ceny havarijního pojištění musí vzrůst (2.díl rozhovoru)
21.9.2013 Rozhovory

Rozhovor pro webové stránky oPojištění.cz s ředitelem pojistné matematiky,
datových a produktových analýz Josefem Lukáškem z pojišťovny Allianz je o (ne)zavádění Solvency 2, ale i o tom, co nové opatření pojistnému trhu přinese. A jak tomu má člověk rozumět.

Dnešní, již druhá část rozhovoru se týká bolestí českého trhu – cen povinného ručení a havarijního pojištění. O povinném ručení se mluví stále, vývoj cen havarijního pojištění ale možná někoho z vás překvapí.

 

*Pojďme nyní k neživotnímu  pojištění –  používáte v povinném ručení bonusy a malusy?

U individuálních klientů bonusy a malusy uplatňujeme. To je víceméně standard trhu – tedy odpovědných pojišťoven, nikoliv dravců, kteří potřebují získat klienty za každou cenu. A tak je získávají obchodními praktikami, mezi něž patří i nízké ceny povinného ručení pro velmi rizikové klienty.

Na druhé straně ale pečlivě posuzujeme, které klienty zvýhodnit, kterým dát lepší sazbu. Díváme se na to hodně detailně. Autopojištění je 4,5 miliardy našeho předpisu pojistného, tedy jde o pořádně vysokou částku. O něco víc než než dvě třetiny ze sedmi miliard celkového objemu pojistného pojišťovny Allianz.

Notorických bouračů je cca 5 %. A je to mnohdy právě vysoká sazba povinného ručení, která tyto řidiče přinutí změnit způsob jízdy. Do té doby to tito řidiči neřeší.

Ale to není jediný problém povinného ručení.

 

*Jaký je ten další?

Popsal bych ho asi takto: ve chvíli, kdy mi auto nepatří, tak se k němu chovám úplně jinak, než když jsem jeho vlastníkem. Nejhorší řidiči jsou ti s dodávkami. Jsou to „mladí kluci“, kterým dal někdo do ruky auto, které má obsah motoru 3 až 3,5 litru. Taková dodávka jede 160 km/hod. a je riziková jako kamion v 90 km/hod. Na dálnici se tito řidiči neumějí chovat, protože jim na řidičáku ještě ani neoschl inkoust.

Tato skupina má buď bouračky, nebo u ostatních evokuje agresivní řízení. Když se vám taková dodávka „nalepí“ na zadek vozu, a nemáte možnost zrychlit, protože jiná auta jsou před vámi, pak může docházet ke kolizím. To vše do první bouračky. Pokud ji takový řidič přežije, změní způsob jízdy. Takové řidiče ostatně zklidní i rodina. Otcové rodin mají poloviční nehodovost než jejich vrstevníci, kteří rodinu nemají.

 

*Respektují ceny havarijního pojištění náklady?

V havarijním pojištění je ještě silnější konkurenční prostředí než u povinného ručení. Pojišťovny se předhánějí v nabídce co nejnižších cen. Byznys okolo povinného ručení a havarijního pojištění má combined ratio 105 až 107 % To znamená, že pojišťovny vyberou 100, ale byznys přijde na 107.

Z toho plyne, že 7 % pojišťovny prodělávají. Škod z havarijního pojištění je stale víc. Havarijní pojištění kryje hodně škod, které se stanou spíše než přímo na silnici (kolizí) jinak, např. u hypermaketu, na parkovištích, odcizení, rozbité přední sklo, škrábance od keřů kolem silnice,atd. atd.

 

*Takže ceny HAV by měly stoupnout?

 Podle mého názoru určitě. Nebo se musí změnit systém úpisu nových klientů a práce s portfoliem.

 

*O kolik?

O takových 20 až 25 %. Stačí se podívat, kolik stálo havarijní pojištění v roce 2008. Tehdy byla průměrná cena havarijního pojištění 15 000 Kč. Dnes jsme v situaci, kdy havarijní pojištění lze pořídit za 8 000 Kč.

Přitom ceny dílů neklesly a cena za práci naopak vzrostla.

 

*Co dělá v současné době pojišťovnám největší vrásky?

Největší vrásky v oblasti neživotního pojištění dělá pojišťovnám skutečně havarijní pojištění. Tím, že je konkurence tak silná, klesla cena tohoto pojištění na dramaticky nízkou hodnotu. Pro klienty je to samozřejmě výhoda, pro sektor je to špatně.

 

*Poslední otázka: Z čeho se bude platit 3% povinný odvod hasičům od ledna 2014?

Z povinného ručení. Zákon říká, že 3 % se musí odvést z pojistného. Tedy cenu povinného ručení pojišťovna zvedne nahoru o 3 %. Bereme to jako dodatečnou daň, spojenou s povinným ručením. Klientovi to vysvětlíme, aby to bylo zcela transparentní. Kombinace nového občanského zákoníku a hasičů si však vyžádá zvýšení ceny povinného ručení v roce 2014 minimálně o 12 až 15 % a to jak pro nové klienty, tak i pro klienty stávající v rámci následných předpisů pojistného.

Podle mne končí doba marketingové cenotvorby a začíná doba pojistně matematické cenotvorby.

Děkuji vám za rozhovor.

Dagmar Šístková

 

 

 

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články