Na ptáky jsme krátký...


			Na ptáky jsme krátký...
12.6.2008 Spektrum

...říká jedna písnička a má pravdu!

Letoun Mitsubishi, vyrobený v USA a provozovaný firmou Aerotaxi, s.r.o., řídil zkušený  šestačtyřicetiletý profesionální pilot, který vzlétl ke své už pětitisící stodvacáté čtvrté letové hodině (schválně ta čísla odděluji, abyste si všimli, kolik času lze prožít za "kniplem", jak piloti nazývají řídící páku letounu!).

Vezl jednoho cestujícího a prováděl to, čemu se říká "rutinní let", to jest: nepředpokládal žádné problémy.

Start proběhl bez problémů z letiště Kbely v Praze a letoun stoupal doleva směrem k Úvalům. A potom se to náhle stalo.

Krev na kabině

Pilot ucítil, jak sebou letadlo trhlo, uslyšel prudkou ránu a vzápětí se - jako v nějakém horrorovém filmu - celé přední sklo kabiny pokrylo krví. Bylo jí tolik, že pilot takřka neviděl ven. Ale zato si uvědomil, že mezi krví je i peří, takže usoudil, že se jeho stroj střetl ve vzduchu s ptákem či dokonce s celým hejnem ptáků.

Pilot byl profesionál, jak už jsem řekl. Okamžitě se rozhlédl po přístrojích, které mu ukazovaly vše potřebné o chodu letounu. Zjistil, že levý motor se začíná přehřívat, řečeno odborně "vykazuje teploty na hranici kritických hodnot".

Reagoval podle předpisů. Snížil výkon obou motorů (kdyby snížil výkon jen onoho postiženého, letadlo by začalo kroužit) a okamžitě volal na letiště, co se mu stalo. Požádal o přednostní přistání, ale odmítl nabídku, aby na letišti vznikl poplach, při kterém vyjíždějí hasiči a přivolává se záchranka. Viděl totiž, že teplota motoru se snížila a ustálila.

Profesionální přistání

Všechno dopadlo dobře, pilot mezi krví a peřím zahlédl letiště a poté i přistávací betonové pásy, pokusil se o dokonalé přistání, což se mu takřka povedlo, jen bylo o něco "tvrdší", protože přece jen nedokázal přesně odhadnout, kdy dosedne podvozek na plochu. Letoun  předpisově zaroloval na stojánku a vypnul motory.

Přivolaná komise z Ústavu pro odborné technické zjišťování příčin leteckých nehod zjistila, že vše bylo v pořádku - pilot měl odpovídající "papíry" a byl zdravotně v pořádku, počasí vyhovovalo, letadlo bylo bez závad a správně udržované, dobře odstartovalo. Ale hlavně: výskyt hejna ptáků nikdo nemohl předpokládat a pilot mu nemohl zabránit.

Pojištění nahradilo škody

Poučení: inu, profesionál (na rozdíl od minule popsaného amatéra) nesmí podlehnout ani stresu, ani panice, nesmí se vyděsit krve ani zřetelné poruchy, musí zachovat chladnou hlavu a musí dokázat přistát zpět na letiště bez jakýchkoliv dalších problémů.

Obdivuji, že pilot zhodnotil situaci naprosto přesně a nezpůsobil zbytečné výdaje, které by vznikly, kdyby vyjela celá záchranná technika na letišti.

Škoda byla vyhodnocena - poškození levého motoru a levé vrtule a pochopitelně i čelního skla. Protože letecké předpisy jsou velice přísné, sklo bylo vyměněno za nové, vrtule taktéž a motor byl odborně opraven a přezkoušen. Pojištění vše nahradilo, protože nebylo možné dokázat žádné zavinění, ať už na letišti, na letounu či na chování pilota.

Inu, na ptáky jsme krátký, nelze jim poručit, aby se vyhnuli létajícímu aparátu...

Jan Jelínek

Zdroj: Jan Jelínek

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články