Počty střetů se zvěří každoročně stoupají


			Počty střetů se zvěří každoročně stoupají
8.10.2013 Spektrum

Počty střetů se zvěří každoročně stoupají – zatímco v roce 2011 jich klienti Allianz pojišťovny nahlásili 194, v loňském roce to bylo již 476 a v letošním roce se jich do konce září zapsalo již více než 450. A to řidiče nejčetnější měsíce na srážky se zvěří teprve čekají. Nejvíce se totiž bourá právě nyní v říjnu a pak i v listopadu. Jen za loňský rok způsobila zvířata škody klientům Allianz za téměř 15 milionů korun, letos tato částka překročila již 13,5 milionu korun, a to měsíc nejčetnějších škod teprve začal.

Podzimní období klade na řidiče vyšší zátěž, protože zhoršující se počasí výrazně ovlivňuje vlastnosti vozovky a tím i chování auta. Kromě vyšší vlhkosti, napadaného listí a v horských oblastech ranních mrazů, další velké riziko představují zvířata, hlavně vysoká zvěř, která právě nyní prožívá období páření a je pro motoristy nejnebezpečnější. „U menších zvířat totiž nehrozí přímý kontakt s posádkou, ale většinou dochází „pouze“ k poškození spodní části vozidla. U vyšší zvěře je největší problém v tom, že vyletí na kapotu a následně může přes čelní sklo vniknout i do kabiny,“ varuje Libor Beran z pojišťovny Allianz.

Vysoká - srnci a jeleni

Allianz registruje několik případů, kdy srnci, jeleni, ale i jiná vyšší zvířata tímto způsobem pasažéry na předních sedadlech vážně zranili, či v lepším případě jim způsobili velké trauma. „Právě to se stalo našemu klientovi, kterému přímo před auto vyskočil z mlází srnec. Po srážce prorazil čelní sklo a jím propadl dovnitř vozidla. Navíc tak nešťastně, že zůstal řidiči ležet na klíně. Kdyby byl srnec v klidu, situace by byla snadno řešitelná. Bohužel srnec byl zraněný, házel sebou a kopal kolem sebe na všechny strany, takže svými kopýtky nejen ničil interiér, ale také zraňoval připoutaného a vyděšeného řidiče. Ten mu byl nucen ve chvíli nejvyššího zoufalství, kdy se nemohl vymanit ze spárů pološíleného zvířete, se sebezapřením zlomit vaz,“ popsal příběh svého klienta s tragickým koncem likvidátor Michal Molt z Allianz.

Medvěd a divočáci

Vysoká zvěř není jedinou, která řidiče ohrožuje, nebezpeční jsou také divočáci, nebo medvědi, kteří jsou zvlášť u našich východních sousedů častými nechtěnými účastníky silničního provozu. Tato „těžkotonážní“ zvířata sice nevyletí na kapotu, ale vozidlo se po nárazu do nich stane naprosto neovladatelným. A to není jediné drama, které řidič může zažít, což potvrzuje i slovenský případ klienta Allianz, který se svým autem projížděl Tatry.

Když mu do cesty vběhl medvěd, nemohl už nic dělat a srazil ho. Z auta se kouřilo od rozbitého chladiče, medvěd ležel bez hnutí opodál v příkopu. Řidič opatrně vylezl obhlédnout situaci na autě a po očku sledoval stále ležícího medvěda. „V okamžiku, kdy řidič svou mysl již plně věnoval rozsahu škody na autě a myšlenkám na opravu, pár kroků vzdálený medvěd se najednou s mručením zvedl. Zpocený řidič vběhl rychlostí blesku do auta a zamknul se, naštěstí medvěd vrávoravě odpochodoval do lesa. Až po hodné chvíli teprve řidič zavolal policii a naši asistenční službu,“ doplnil Jiří Šíp z likvidace škod z autopojištění Allianz, který poškození tohoto vozu likvidoval.

Pravděpodobnost srážky se zvířetem, ať už divokým nebo domácím, malým či velkým, rozhodně nelze podceňovat. Právě po takových nehodách, které popsali naši klienti, může dojít k podobné reakci jako při posttraumatickém stresu, kdy citlivější jedinci mohou mít strach znovu usednout za volant. Univerzálně platný recept na řešení situace před srážkou se zvířetem neexistuje, protože vše závisí na konkrétních okolnostech. Navíc i zvířata se chovají nepředvídatelně.


Jak snížit riziko nehody se zvířetem na minimum?

- Základní prevencí vznikunehod je snížení rychlosti jízdyv místech, kde je možný výskyt zvěře.

- V kritických oblastech buďte ve střehu, zejména však v časných ranních a večerních hodinách, kdy je vysoká zvěř nejaktivnější.

- Pokud přes cestu prošlo jedno zvíře, hledejte další, protože srny, jeleni, ale i divočáci jsou jen zřídka osamocení, pohybují se ve skupinách.

- Jestliže se oslněné zvíře zastavilo uprostřed silnice, zpomalte nebo zastavte, určitě na něj neblikejte světly, raději použijte klakson. Snažte se raději vždy zastavit, protože nevíte, jak se zvíře zachová. Může se pohnout právě v okamžiku, kdy se ho rozhodnete objet. Navíc při vyšší rychlosti stoupá riziko smyku.

Předvídat, předvídat a zase předvídat – to je doporučení dopravních odborníků, jak se cítit na silnicích mezi lesy a poli bezpečněji. Zejména tady by měli řidiči jet jen takovou rychlostí, aby dokázali zastavit na vzdálenost, na kterou mají rozhled. Jinými slovy řidič musí být schopen zastavit i před překážkou ukrytou za zatáčkou a je lhostejné, zda je to zvíře, člověk, nebo jiné auto. Při rychlosti kolem 50 km/h by se podle dopravních odborníků vysoké zvíře do kabiny vozu nemělo dostat. Ale při rychlosti 80 km/h a více je toto riziko již vysoké. Řidiči opravdu musí být stále ve střehu a předvídat.


Co by měl motorista udělat, když už ke střetu se zvířetem dojde?

Základní postup po srážce se zvířetem se neliší od běžné dopravní nehody.

- Jestliže jsou ve vozidle zraněné osoby, okamžitě volejte Integrovaný záchranný systém prostřednictvím linky 112.

- Kontaktujte policii i přesto, že nedošlo ke zranění. Policie jednak sepíše potřebný protokol
a zároveň také osloví správce příslušného mysliveckého revíru a dohodne s ním odstranění zvířete z vozovky.

- Nejlepší je auto odstavit, zapnout výstražnou funkci směrovek, obléct si reflexní vestu, za vůz umístit výstražný trojúhelník a zavolat asistenční službu pojišťovny, u níž je auto pojištěno, která se postará o jeho případný odtah.

- Nikdy se nesnažte sami poraněné zvíře odklízet ze silnice, raději se jej vůbec nedotýkejte. Může vás zranit a navíc nikdy není jisté, jestli nepřenáší nějakou nemoc.

- Jestliže je to možné, pořiďte fotodokumentaci poškozeného vozidla a také zvěře, případně jiným vhodným způsobem zajistěte důkazy jednoznačně prokazující, že došlo k poškození vozidla střetem se zvěří. Pomůže vám to při jednání s pojišťovnou. Riziko srážky se zvěří totiž dnes nekryje pouze havarijní pojištění, jak tomu bylo dříve, ale často je součástí připojištění i k povinnému ručení. Tak je to již tři roky také u Allianz.

Allianz

Zdroj: Allianz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články