Automatizovaná kamionová doprava – ujede technologie legislativě?


			Automatizovaná kamionová doprava – ujede technologie legislativě?
20.12.2016 Technologie, Produkty

V USA už realita, v Evropě otázka dvou let. První plně autonomní kamion vyrazil 20. října letošního roku z pivovaru v Coloradu a vezl 50 tisíc plechovek Budweiseru. Vůz vypravila startupová společnost Otto sídlící v San Franciscu, kterou v loňském létě koupil Uber, poskytující P2P taxislužbu.

Dvě stě kilometrů dlouhou cestu zvládl kamion bez problémů. Vůz automobilky Volvo byl vybaven řídící jednotkou se senzorickými technologiemi za třicet tisíc dolarů, naložen pivem a vyslán na cestu pod dohledem policie a týmu techniků. Přímo ve voze byl samozřejmě přítomen i řidič, jehož náplní práce je starost o cestu mimo dálnici a celkový monitoring.

Momentální technologie nedokáže řidiče kompletně nahradit, ale předpokládá se výrazné snížení nehod způsobených lidským faktorem. Jedním z prvních stádií kompletní automatizace bude tzv. „platooning,“ což je spojení dvou až tří kamionů za sebou, které budou pomocí bezdrátové sítě reagovat jako jeden vůz. Větší bezpečnost je však spíše druhotným projevem. Hlavní motivací zůstává výrazné snížení provozních nákladů společností i v případě, že budou zaměstnávat stejný počet řidičů. Do hry totiž vstupuje i pojištění.

„Bezpečnější provoz vozidla vede k nižším nákladům na pojištění. Technologie zajišťuje stabilní rychlost bez zbytečného předjíždění, zrychlování a brzdění, a snižuje tak spotřebu paliva. Kamion bude také produktivnější díky tomu, že může být v provozu 24 hodin denně, protože řidič může odpočívat přímo za jízdy a zvládne tak rychleji dopravit všechny zakázky," sdělil výčet výhod Lior Ron, prezident a spoluzakladatel společnosti Otto, agentuře Bloomberg.

Evropská legislativa pokulhává

Co brání nasazení plně autonomních systémů do každodenního života? Technologie to není – testovací fáze projektů proběhly bez problémů. Jsou to evropské zákony, které nestíhají držet krok s rychle se vyvíjející oblastí nákladní dopravy. Evropská komise v letošním listopadu zveřejnila plán Communication on connected cars for Europe, ve kterém se věnuje platooningu. V plánu do budoucna počítá se zřízením speciálního výboru pro zavádění inteligentních dopravních systémů, který by měl související legislativní úpravy zavádět rychleji.  V ideálním případě bude evropská legislativa připravena na automatizované řídicí systémy již v roce 2018.

„Nejsložitější je nalezení legislativního řešení a rovnováhy mezi odpovědností výrobců technologií a provozovatelů aut. Technologie autonomních kamionů k nám podle mého odhadu přijde do deseti let. Prvním krokem ale bude platooning," domnívá se Petr Kozel, generální ředitel logistické společnosti Dachser Czech Republic.

Nad plně automatizovanou kamionovou dopravou se vznáší mnoho otazníků. Kdo bude mít zodpovědnost? Výrobce, či řidič? Na tyto i další otázky musí odpovědět nejen zákonodárci, ale také výrobci aut a samozřejmě i pojišťovny. Udrží s posilujícím trendem autonomní přepravy krok?

 

Pro shlédnutí videa z první cesty kamionu klikněte na následující obrázek:

otto kamion

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články