Co přinese technologie real-timové předpovědi počasí pojišťovnám a co klientům?


			Co přinese technologie real-timové předpovědi počasí pojišťovnám a co klientům?
15.2.2016 Technologie

Nejmodernější technologie současnosti, miliardy údajů z meteorologických stanic po celém světě, blaho pojišťoven a jejich klientů. To vše v sobě nese nový systém, který připravuje technologický a konzultační gigant IBM pro světové pojišťovny. S tím, jak je možné využít předpovědi počasí v pojišťovnictví, nás seznámil Ján Čarný z konzultační divize IBM.

Nejmodernější technologie současnosti, miliardy údajů z meteorologických stanic po celém světě, blaho pojišťoven a jejich klientů. To vše v sobě nese nový systém, který připravuje technologický a konzultační gigant IBM pro světové pojišťovny. S tím, jak je možné využít předpovědi počasí v pojišťovnictví, nás seznámil Ján Čarný z konzultační divize IBM.

Dnes již všichni velmi dobře vědí, že nejsme schopni poručit větru dešti. Čeho ale v současné době díky technologiím schopni jsme, je jeho velmi přesné předvídání a předcházení tak jeho následkům.  Společnost IBM již delší dobu spolupracuje s The Weather Company (Společností pro předpověď počasí) na systému real-time předpovědi počasí. Tedy přesné předpovědi pro daný čas na daném místě. Díky tomu je možné včas rozpoznat přírodní extrémy, jako povodně, větrné smrště, bouře, kroupy, hurikány a další nástrahy přírody.

Díky superrychlým počítačovým systémům IBM a síti více jak 2 miliard sběrných míst po celém světě je IBM schopna velmi dobře předpovídat počasí a jeho vývoj. Informace o přesném vývoji počasí v čase pak mohou mít obrovský přínos pro mnoho oborů lidské činnosti a rovněž pro pojišťovnictví.

„Lepší služby pro klienty, lepší řízení rizik, úspora nákladů pojišťoven“

 

Jan_Carny
Na hlavní výhody této technologie pro pojišťovnictví jsme se zeptali Jána Čarného, odborníka z konzultační divize IBM na  problematiku finančního sektoru. „Podívejme se na technologii real-timové předpovědi počasí pohledem zákazníka. Zákazníkovi primárně nejde jen o samotné pojištění a vyplacení plnění v případě, že se něco stane.  Jemu jde určitě víc o to, aby k pojistné události vůbec nedošlo. A ještě víc mu jde o to, aby svůj pojištěný majetek mohl stále využívat. Naše data umožňují klienta pojišťovny včas varovat, když se blíží nějaké nestandardní počasí, které může jeho majetek ohrozit a tím dochází k předcházení pojistné události. Což je přesně to, co klient uvítá.“


Čtěte také: Swiss Re spolupracuje s IBM na zpracování „velkých dat“ pomocí superpočítače


 
IBM_weather

 

Z pohledu pojišťoven je zajímavé to, že získávají větší přehled, kdy a kde může k pojistné události dojít. Může jí také předcházet informování klientů. Pojišťovna je schopna lépe organizovat své finanční zdroje pro rychlé plnění. A když například ví, že se blíží bouře či krupobití, tak jednak posílá varování lidem v dané oblasti a rovněž si může dopředu připravit analytiky, likvidátory tak, aby byli v daný čas na daném místě a rychle událost zlikvidovali. Služba má přesah i do řízení rizik pojišťovny. Na základě údajů, o vývoji počasí v čase, může měnit své pojistné podmínky a rovněž informace využít k předcházení pojistným podvodům,“ vysvětluje Ján Čarný.

V současné době je technologie schopná zpracovat údaje ze všech relevantních sběrných míst a pojišťovny mohou tyto analytické nástroje využívat pomocí jejich vlastních řešení. IBM však nyní pracuje na systémovém řešení „na klíč“, které bude pojišťovnám k dispozici již v první polovině tohoto roku.

windity

Jak funguje systém varování?

Předem je důležité říct, že velmi zásadní je hustota pokrytí sběrnými místy. Každý z nás se jistě setkal s tím, že může být různé počasí v rámci jednoho čtverečního kilometru. Na jednom konci města svítí sluníčko, na druhém padají kroupy. Aktualizace hodnot je v řádu minut. Předpověď může jít výše. Varování může přijít s předstihem i několik hodin. Příklad. Senzory identifikují bouři a na základě směru a rychlosti větru vypočítají trasu bouře a čas kdy bude na určitých místech. Následně automaticky informuje příslušná místa a příslušné klienty, kterých se to týká. Když se situace změní, dochází k aktualizaci a přijde nová informace.

Jak tedy dojde k informování klienta?

To, jakým způsobem dojde k informování klienta, už záleží na domluvě pojišťovny a klienta. Je možné informovat ho na základě jeho adresy, ale i třeba pomocí aktuální geolokace. Důležitá je flexibilita, která zvyšuje komfort klienta. S možností geolokace uživatele pak přichází další a další možnosti, kterých mohou pojišťovny v rámci našich systémů využít. Například, vidím, že klient jede na hory, znám případně jeho cílovou destinaci a spolu se zprávou o počasí v daném místě, mu může pojišťovna zaslat nabídku cestovního a havarijního pojištění. V kombinaci s internet of thing a big data jsou možnosti nepřeberné,“ uzavírá Ján Čarný.

Zdroj: oPojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články