Digitální podpis budoucnost, nebo slepá ulička?


			Digitální podpis budoucnost, nebo slepá ulička?
12.10.2015 Technologie

Digitalizace přichází a pojistný trh již zbrojí. Termíny jako telematika, big data, a cloudové služby, stále více protkávají články a diskuse prognostikující trendy v následujících letech. Jedním z mnoha nástrojů na této cestě jsou i singhpady a digitální podpisy. Pojďme se podívat, jak jsou na tom pojišťovny s touto technologií a zda jde opravdu o trend, nebo jen plácnutí do vody.

Vlastnoruční digitální podpis obsahuje nejen obrázek samotného podpisu, ale i jeho skryté dynamické charakteristiky, jako je například, rychlost, tlak, sklon pera nebo třeba počty kliček v podpisu. Tyto charakteristiky jsou pro každého člověka naprosto unikátní a nenapodobitelné. Podpisem na speciální signpad vznikne vlastnoručně podepsaný a zabezpečený elektronický dokument, který je po právní stránce rovnocenný s podepsaným dokumentem papírovým.

Smlouva je tak ihned v systému a zároveň ji má klient k dispozici na svém úložišti. Technologie v pojišťovnictví deklaruje šestinásobné zrychlení zpracování smluv. Běžné zpracování papírové smlouvy přitom trvá až 9 dní. Dokument, který přijde na klasickém papíře musí, být zkontrolován a poté stejně převeden do elektronické podoby. Smlouvy podepsané digitálním podpisem jsou zpracovány už za do 1,5 dne. 

Kromě úspory času si pojišťovny tuto technologii pochvalují i kvůli zefektivnění procesů, úspoře nákladů a posílení kontrolních mechanismů, jak na straně pojišťovny, tak na straně klienta. Navíc se jedná o ekologické řešení, které snižuje množství produkovaného papíru.

V ČR již tuto technologii používá v ostrém provozu AXA, Kooperativa, Pojišťovna České spořitelny a UNIQA.

Od 1. 11. 2014 Kooperativa sjednala přes 25 tisíc smluv. momentálně máme u vybraných poradců 40 % nových pojistných smluv opatřených digitálním podpisem. Naším cílem je toto číslo zdvojnásobit,“ komentuje Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Největší nevýhoda digitálního podpisu je zatím cena. Jelikož je potřeba nejen obrovská investice do softwarového řešení, také do nákupu samotných signpadů, kterými je třeba vybavit kamenné pobočky i zprostředkovatele.

Podle Tomáše Vaníčka, náměstka generálního ředitele PČS poradci nejvíce oceňují, že nemusí nic tisknout a odesílat klasickou poštou do pojišťovny. „Pojišťovna rychle získá data z nabídky, navíc bez chyb, které by na papírově vyplňovaných formulářích s jistotou vznikly,“ a dodává, že „Za poslední rok (od září 2014 do konce srpna 2015) PČS s pomocí této technologie bez použití papíru sjednala 6 888 smluv. Aktuálně tak poradci podepisují více než 16 % všech sjednaných smluv.

Konkurence však rozhodně nespí a i v dalších pojišťovnách se plánuje implementace těchto řešení. V rámci skupiny VIG chystá zavedení digitálního podpisu i ČPP. A pozadu nehodlají zůstat ani ČSOB, NN, Komerční pojišťovna a Česká pojišťovna.

Z uvedeného vyplývá, že všechny větší pojišťovny vyhodnocují velkou investici do této služby jako adekvátní. Jedinou výjimkou z těchto větších hráčů je pojišťovna Allianz. Ta technologii nepoužívá a ani její zavedení nemá v plánu, stejně tak i Wüstenrot. Podobnou strategii má i D.A.S., která sází na alternetivní řešení v podobě klasického elektronického podpisu a plánuje ve větší míře využívat zákonnou fikci, kdy podpis klienta je možné “nahradit” úhradou první pojistného ze strany klienta.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články