Jak může nový srovnávač Google otřást s odvětvím pojištění vozidel?
Porovnání cen
V roce 2012, Google koupil britskou společnost Beat That Quote a vytvořil z ní Google Compare, která nabízí celou řadu finančních produktů, včetně pojištění vozidel. Většina spotřebitelů využívá internet při nákupu autopojištění a větší část z nich tak činí prostřednictvím srovnávačů. Google však má před sebou ještě dlouhou cestu, než se zcela vyrovná zavedeným britským srovnávačům jako je MoneySupermarket.com a Confused.com, z nichž oba investují značné prostředky do reklamy a jsou na místním trhu hodně známé. Na druhou stranu je v USA trh srovnávačů méně známý, nicméně se očekává, že i tam zájem brzy poroste.
Nákupní chování
Nedávný výzkum spol. Mintel v USA ukazuje, že cena je nejdůležitějším kritériem při rozhodování o změně pojišťovny (34%). Dalších 24% uvedlo, že v minulosti změnili svou pojišťovnu poté, co došlo k navýšení ceny. 14% uvedlo, že přestup k jiné pojišťovně, ovlivnila nabízená sleva za více smluv. 26% osob deklarovalo záměr koupit pojistku on-line - sem přirozeně patří mladší generace. Pojišťovací poradci se tak postupně dostávají v oblasti neživotního pojištění na vedlejší kolej.
Optimalizace pro vyhledávání
Google získává svou uživatelskou základnu přímo z osob (asi jednu třetinu), které hledají pojištění přes vyhledávače a vyberou si hned prvního dodavatele z nabídky. Odkaz na službu se objeví, když se googlují různé pojmy, např. „autopojištění“. Analýzy ukazují, že lidé, kteří hledají on-line a pak volí webové stránky, které se objeví v horní části seznamu, použijí s větší pravděpodobností srovnávač Google.
Přeskupení na trhu
Největší pojišťovny v USA se dosud vyhýbaly partnerství s Google. V současné době lze vybrat ze 13 pojišťoven, včetně MetLife, Generali a dalších. To se ale vůbec nedá srovnat s nabídkou ve Velké Británii, kde je na srovnávači až 125 pojišťoven. Google proto uzavřel spolupráci se spol. compare.com v Kalifornii a rozšířil nabídku o dalších 41 pojišťoven. Kvůli možnostem, které nabízí online distribuce, se schyluje ke změnám podílů na trhu. Menší pojišťovny se podbízí cenou, ale chybí jim povědomí o značce. Naopak, větší hráči spíše sází na pověst stabilních a spolehlivých.
Loajalita
Pojišťovny nyní věnují pozornost odměňování věrných zákazníků (pomocí slev a věrnostních bonusů), aby zabránily jejich odchodu ke konkurenci. To má negativní vliv na srovnávače, protože těm se daří zejména, pokud klienti pojišťoven nejsou spokojeni, např. z důvodu navýšení pojistného.
Díky svému nesmírně populárnímu vyhledávači disponuje Google obrovským množstvím informací o osobních zvyklostech spotřebitelů. Tyto znalostí spolu s informacemi z autonomních vozidel, které Google současně intenzivně vyvíjí, umožní Googlu mnohem lépe naceňovat pojistky ve srovnání s tradičními pojišťovnami. Pokud konečným cílem Googlu je profilovat se jako zprostředkovatel pro nízkonákladové pojišťovny pomocí jedinečné kombinace technologií a velkých dat, tak v tom případě mají tradiční pojišťovny dvě možné strategie jak konkurovat: 1) zvýšit efektivitu procesů a upisování obchodu s cílem neutralizace cenové výhodnosti Googlu nebo 2) zlepšit zákaznickou zkušenost, zajistit loajalitu zákazníků a zamezit tak jejich odchodu ke konkurenci kvůli nižší ceně. Ať to nakonec dopadne jakkoliv, v každém případě vyhrávají zákazníci.
Komentáře
Přidat komentář