Svět se tak rychle mění, že tomu banky nemohou stačit. A nejen ony.

Do bankovnictví se hrnou stovky fintechových společností, které chtějí klientům bank, nabídnou lepší, rychlejší a levnější služby. Podpora ze strany regulatorních orgánů pak tomto prostředí ještě více nahrává. Může se stejná situace analogicky promítnout v následujících letech i do pojišťovnictví?

Na portálu Česká pozice vyšel velmi zajímavý rozhovor s Janem Lamserem, bývalým zkušeným bankéřem, dnes partnerem ve fintechové společnosti Redeggs, specializující se na zjednodušování bankovních procesů ve prospěch spotřebitele. Celý rozhovor je zaměřen na současný vstup fintechových firem a startupů do bankovního odvětví. Na reakce velkých bankovních domů a regulátorů. Můžeme hravě předvídat, že je jen otázkou času, než technologická revoluce vstupující do bankovního odvětví, vstoupí i do pojišťovnictví.

Řadu let se zvyšuje napětí mezi tím, co reprezentuje tradiční bankovní model založený na modelu pobočky, kde sedí bankéř schopný poradit se vším. Oproti tomu je realita, kdy jsou dnes lidé neuvěřitelně technologicky vybavení. Bavíme se o smartphonech, cloudu, kdy je vše hned dostupné, a to včetně informací. Role banky, jež dřív spočívala v důvěryhodnosti, se dnes změnila,“ takový je úvod Jana Lamsere, který je současně i president Šachového svazu ČR.

Bavíme-li se o nastupujících generacích, můžeme do jeho výroku klidně vložit slovo pojišťovna místo banka. Velké banky se samozřejmě změnám brání a svůj konzervativní byznys brání. Jsou tu však i menší dravější instituce, které tuto příležitost vycítily a s technologiemi nebojují, ale naopak je silně využívají.

Spolu s novými procesy a službami přichází přirozeně otázka regulace. V rozhovoru zaznívá, že v bankovní sféře, kde je regulace velmi silná, tlačí Evropská komise na tvorbu nových regulatorních předpisů pro nové vznikající segmenty trhu, přičemž firmy dodávající jen technologická řešení, jsou regulovány méně. Ty, které chtějí poskytovat pro klienta služby, jsou regulované samozřejmě více. Evropská komise tak svou podporou nepřímo tlačí na banky, aby byly efektivnější a zvyšovaly kvalitu služeb.  

Jde o vnesení regulace do oblasti, která dříve neexistovala, a tudíž nebyla regulována. Vzniknou takzvané payment initiation service providers (PSD2), česky integrátoři platebního styku. Jde o subjekty, jejichž prostřednictvím bude moci klient dávat instrukce dalším finančním institucím, například bankám, jak mají nakládat s jeho finančními prostředky, které u nich má uložené. Klient si u bank může zřídit holoúčet, ale nemusí s nimi přicházet vůbec do styku. Stačit mu bude se všemi účty operovat jen prostřednictví jediného partnera. Banky budou mít povinnost se s tímto subjektem propojit a respektovat jeho instrukce,“ vysvětluje Lamser.

Díky této podpoře technologických novinek, vzniknou v bankovnictví brzy nové možnosti, se kterými bude mít klient účet v bance A, druhý s hypotékou v bance B a investice či pojištění u dalších institucích a přitom bude mít vše přehledně v jedné aplikaci v mobilu. Lamser předpovídá, že se z bank stanou poskytovatelé komodit v pozadí a instituce nebudou s klientem přicházet vůbec do styku. To si lze v pojišťovnictví ještě stále těžko představit, ale v určité míře může tento trend následovat i pojistné odvětví.

To, co dělá Evropská komise, je velmi rozumné. Jasně říká, že je třeba tyto aktivity podporovat, a proto to umožní. Zvyklosti, očekávání a chování klientů k tomu už dnes směřuje. Stačí se podívat na cloudovou ekonomiku. Dnes máte několik e-mailových adres v jedné aplikaci. Nebo se stačí podívat, kolik funguje různých srovnávačů či online tržišť. Tady se tomu vůbec nedivíme. Jen v bankovnictví to zatím chybí,“ komentuje Jan Lamser. Na redaktorovu obavu, zda banky přišly o důvěryhodnost, přichází odpověď, že se nyní tvoří nová forma důvěryhodnosti. „Lidé pohybující se na internetu jsou schopní si důvěryhodné informace obstarat jinak. Výhoda, že jako banka něčemu rozumíte, a klient nikoli, je pomalu pryč.

Určitě bude zajímavé sledovat, jak v následujících letech bude digitalizace, cloud a fintech pronikat do pojišťovnictví. Některé pojišťovny se na to již připravují, jiné zatím stále drží status silné instituce se silnými kořeny v osvědčené historii. Jak vnímáte tento vývoj vy? Vidíte ze strany pojišťoven dostatečnou snahu držet krok s dobou?

Celý článek z České pozice naleznete zde.

Zdroj: oPojištění.cz, Česká pozice

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

test123

test123,  26. 8. 2016

testovací zpráve

RSS

Související články