Pojišťovací zprostředkovatelé si nevědí rady s umělou inteligencí


			Pojišťovací zprostředkovatelé si nevědí rady s umělou inteligencí

Umělá inteligence si teprve pomalu hledá cestu ke zprostředkovatelům. Tito specialisté si zatím pomalu osahávají možnosti, které jim umělá inteligence (AI) nabízí v jejich každodenní poradenské práci.

Využití umělé inteligence tak doposud jen zřídka přesahuje rámec pomoci při tvorbě textů či generování nápadů. Ačkoli je skutečná podpora prodeje ze strany AI žádoucí, podle průzkumu německé zprostředkovatelské asociace AfW je jí stále nedostatek. Jeden z důvodů: respondenti neznají potřebné nástroje AI.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Jan Matoušek


„Umělá inteligence v poradenství je stále ještě v plenkách,“ přiznává Frank Rottenbacher, předseda spolkového svazu AfW Finanzdienstleistung. V současné době využívají makléři umělou inteligenci především pro nekomplikované a rychle proveditelné aplikace, jako je například právě tvorba textů, ale to se rychle změní. Rottenbacher tento závěr vyvozuje z výsledků 16. ročníku Barometru zprostředkovatelů AfW. Podle AfW se letošního on-line průzkumu v listopadu 2023 zúčastnilo celkem 1 108 makléřů.

„Každý, kdo v poradenské činnosti ušetřil díky využití umělé inteligence značné množství času a úsilí, v tom bude pokračovat,“ je přesvědčen Rottenbacher. Všechny začátky jsou však samozřejmě těžké. Pouze 16 % makléřů již při své práci využívá alespoň jednu aplikaci AI. 15 % odpovědělo odpovědí „zatím ne“, což znamená, že 2/3 z nich tak hodlají učinit. Dvě třetiny (66 %) dotázaných se s AI ve své práci dosud nesetkaly.


Mohlo by vás zajímat: UNIQA pojišťovna ve třetím čtvrtletí 2023 posílila v Česku o 5,7 %


Z aktivních uživatelů umělé inteligence jich 85 % uvádí odpovídající nástroje pro tvorbu textů a 62 % používá AI pro generování nápadů. Jakmile se však požadavky stanou náročnějšími, řady uživatelů znatelně prořídnou: využití nástrojů AI pro získávání informací (37 %), tvorbu obrázků (20 %) nebo podporu prodeje (18 %) ve srovnání s jednoduššími oblastmi použití výrazně klesá. Zejména svrchované úkoly zprostředkovatelů jsou často stále zónou bez AI: pouze přibližně 1 z 12 dotázaných využívá AI k analýze dat a pouze 1 z 20 k vytváření nabídek (v anketě byly povoleny vícenásobné odpovědi).

Úspora času je motivem číslo jedna

Průzkum také ukázal, že 20 % dotázaných zprostředkovatelů používá své aplikace umělé inteligence denně, 10 % týdně, 18 % měsíčně - a dalších 10 % ještě méně často. Jaké cíle však makléři skutečně spojují s využíváním AI při své každodenní práci a poradenství? 9 z 10 respondentů chce prostě ušetřit čas. Každý druhý si od toho slibuje, že dosáhne podpory prodeje (53 %) a vyšší efektivity nákladů (51 %). Méně často si respondenti spojují s AI cíle, jako je zlepšení služeb zákazníkům (43 %), zlepšení analýzy dat (35 %) nebo získání nových zákazníků (34 %).


Mohlo by vás zajímat: Jitka Chizzola: Pomáháme klientům i s pojišťovnami


Nástroje umělé inteligence? Jaké nástroje AI?

„Zprostředkovatelé potřebují v oblasti AI podporu,“ shrnují autoři závěry studie AfW. Ukázaly to odpovědi na otázku, jakou konkrétní podporu by zprostředkovatelé v otázkách AI uvítali. Tři čtvrtiny (75 %) hledají vodítko pro jejich orientaci při výběru vhodných nástrojů AI. Pomoc s implementací by uvítalo 61 % účastníků ankety a 51 % oslovených by si rádo nechalo objasnit případné otázky týkající se právních požadavků na používání AI. Více než třetina respondentů by uvítala pomoc a radu, jak s AI vlastně začít (38 %), a podobné zastoupení měli i ti, jež by se chtěli dozvědět o funkcionalitách AI a současně příležitostech i rizicích její aplikace (37 %) (rovněž bylo i zde povoleno více odpovědí).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články