Už ani v autě se člověk nevyhne hrozbě kyberútoku. Hackeři unesli jeep i s řidičem.


			Už ani v autě se člověk nevyhne hrozbě kyberútoku. Hackeři unesli jeep i s řidičem.
30.7.2015 Technologie

Nejnovější automobily jsou stále napěchovanější moderními technologiemi, palubními počítači s navigací počínaje a internetem konče. S každou další elektronikou je však automobil zranitelnější a v dnešní době už i proti krádeže přes internet.

Dva hackeři se zmocnili automobilu Jeep Cherokee, z pohodlí svého gauče ve svém sklepě. Hacker Chris Valasek a Charlie Miller, bývalý zaměstnanec amerického úřadu pro národní bezpečnost se dostali do palubního počítače redaktora časopisu Wired.

Řidič Andy Greenberg, jel asi 100 km/h, když se hackerská dvojka zmocnila jeho auta. Nejdřív spustili klimatizaci s co nejchladnějším vzduchem, pak zapnuli autorádio s naladěnou hip-hopovou stanicí na maximum. Snaha řidiče vše vypnout a přenastavit byla marná. Následně mu hackeři umyli přední sklo a zobrazili se mu na obrazovce palubního počítače.

Najednou mě přestal poslouchat plyn. Šlapal jsem zuřivě na pedál, ale můj Jeep Cherokee zpomalil na polovinu, pak už se jen plazil. Za mnou se řadila auta, aby mě předjela, a troubila,“ popisuje řidič. Jeho vůz pak na povel pirátů zrychlil a následně mu odpojili i brzdy. Zatímco Andy brzdil co to dalo, auto postupně sklouzlo do příkopu. Hackeři totiž zatím stále nezjistili jak získat přístup k ovládání volantu, pokud auto nejede na zpátečku.

Dvojice pirátů využila toho, že auto má multimediální systém Uconnect, který zahrnuje navigace a napojení na mobilní síť. Tento systém také umožňuje majiteli nastartování či rozsvícení světel na dálku. 

Italsko-americký koncern FCA, který Fiat, Chrysler a další značky sdružuje, začal po hackerské exhibici situaci řešit. Svolává tedy v Americe do servisů 1,4 milionu aut k úpravě softwaru systému Uconnect tak, aby se nedal napadnout, jak to udělali Valasek s Millerem.

Koncern také oznámil, že zřídil speciální System Quality Engineering Team. Tato skupina expertů se bude zabývat právě analýzou softwaru vozidel.

Zdroj: wired.com

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články