EURO NCAP: Automatické brzdění pro detekci cyklistů


			EURO NCAP: Automatické brzdění pro detekci cyklistů
11.7.2018 Spektrum

Euro NCAP zavádí nové a přísnější standardy v oblasti bezpečnostních technologií, které pomáhají chránit zranitelné účastníky silničního provozu, včetně zavedení prvního testu detekce pro AEB. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislé konsorcium, které provádí nárazové zkoušky automobilů (tzv. crashtesty). Testovaným vozům pak vydává Euro NCAP hodnocení bezpečnosti v podobě udělení hvězdiček za bezpečnost (max. 5 hvězdiček). Založeno bylo v prosinci roku 1996 a v roce 1998 se stalo oficiálně nezávislou mezinárodní organizací, fungující podle belgických zákonů. S organizací Euro NCAP spolupracuje množství institucí včetně Evropské komise, nebo Mezinárodní automobilové federace.

Pětihvězdičkový výsledek pro nový Nissan LEAF odráží úspěch původního LEAF představeného v roce 2011 - prvním plně elektrickým vozem s hodnotou 5 hvězdiček Euro NCAP. Zákazníci se postupně přeorientovávají od konvenčních pohonů (zejména pak dieselových motorů). Automobilky značně investují do elektrických a hybridních vozidel. Zásadní však je, aby vývoj v oblasti bezpečnosti nebyl ohrožen novými pohonnými systémy. Nissan LEAF přichází s mnoha novými bezpečnostními prvky a dokazuje, že šetrnost k životnímu prostředí nemusí být na úkor lepší bezpečnosti - bezpečnosti osob uvnitř vozu a těch, kteří s ním sdílejí silniční prostor.

LEAF je prvním vozidlem, které bylo vyhodnoceno na základě rozšířených protokolů Euro NCAP pro rok 2018. Je nutné, aby nová vozidla nabízela nejnovější a nejlepší bezpečnostní technologie. Z tohoto důvodu bude v roce 2018 zavedena řada nových testů v hodnoceních Euro NCAP, které se budou zabývat klíčovými scénáři havárií zahrnujícími automobily, chodce a nyní i rostoucí počet cyklistů.

Zdroj: youtube


Mohlo by vás zajímat: Generali prodává dceřinou společnost v Belgii


Detekce cyklistů s technologií automatické brzdy je poprvé testována na LEAF a je součástí AEB Pedestrian v novém označení AEB Vulnerable Road Users (AEB VRU). Detekce cyklistů přináší výrobcům automobilů nové výzvy, a to jak z pohledu hardwaru, tak z pohledu softwaru: snímače musí mít široký úhel pozorování, aby detekovaly rychle se pohybující cyklisty v dostatečném předstihu. Zároveň jsou zapotřebí složité algoritmy, které zajistí správnou identifikaci možných hrozeb tak, aby nedocházelo k falešným aktivacím.

Další aktualizace pro rok 2018 zahrnují testování detekce chodců ve tmě při zhoršené viditelnosti. Systémy nouzového udržování jízdních pruhů (ELK) jsou nejnovější generací inteligentních podpůrných systémů pro jízdu v jízdních pruzích, které autonomně provádějí vyhýbací manévr v případech, kdy automobil může opustit silnici nebo hrozí kolize s jiným vozidlem.


Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní fotogalerie: Jaká byla Pojišťovna roku 2017?


Nové testy Euro NCAP ověřují, že systém reaguje na označený i neoznačený okraj silnice (vozidlo nesmí opustit silnici z krajnice); že se auto bezpečně vrátí do jízdního pruhu při pokusu o předjíždění a při detekci protijedoucího vozidla; a že vozidlo nezasáhne dráhu vozidla, které předjíždí v sousedním pruhu.

Robbert Verweij, člen představenstva Euro NCAP a vedoucí poradce pro politiku na holandském ministerstvu dopravy, uvedl: „Snaha zachránit životy cyklistů inspirovala nizozemskou vládu k financování významného projektu, který vedl k vypracování protokolu pro detekci cyklistů. Vítáme, že se Euro NCAP rozhodl přidat tento protokol do svého systému hodnocení.“

Komentář Centra dopravního výzkumu

Postupné zavádění nových technologií do praxe s cílem přispět k bezpečnosti silničního provozu jde ruku v ruce s vývojem v automobilovém průmyslu. Namátkou – zavedení protiblokovacího systému (ABS od 07/2006), elektronického stabilizačního systému (ESP od 11/2011), systému měření tlaku v pneumatikách (TPMS od 11/2012), palubního systému napojeného na centrum tísňového volání (eCall od 03/2018) apod. V zásadě se jednalo primárně o ochranu posádky vozidla. Systém AEB se však mimo posádky vozidla zaměřuje především na ostatní (zranitelné) účastníky silničního provozu, tzn. cyklisty a chodce.

Od vzniku samostatné České republiky do konce roku 2017 bylo na pozemních komunikacích v České republice v důsledku dopravních nehod usmrceno 2 373 cyklistů a 5 792 chodců. V roce 2017 se cyklisté podíleli na všech usmrcených 9 % (44), na těžce zraněných pak 15 % (353). U chodců pak činil podíl 20 % (101) v případě usmrcených a 22 % (519) u těžce zraněných. Přibližně každá 3 usmrcená nebo těžce zraněná osoba byla v roce 2017 buď chodcem, nebo cyklistou – tedy zranitelným účastníkem silničního provozu.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Před digitalizací není úniku


Dílčí cíle Národní strategii bezpečnosti silničního provozu (NSBSP)

Dílčí cíle Národní strategii bezpečnosti silničního provozu

Obě uvedené kategorie jsou dílčími cíli Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. V roce 2020 by nemělo být usmrceno více než 37 a těžce zraněno 280 cyklistů. Předpoklad pro rok 2017 počítal s tím, že nebude usmrceno více než 44 a těžce zraněno 315 cyklistů. Druhým rokem po sobě byl předpoklad v oblasti usmrcených cyklistů splněn, ještě nikdy však nedošlo ke splnění předpokladu v oblasti těžce zraněných cyklistů. Za fatální následky dopravních nehod si však cyklisté mohou do značné míry sami.

V loňském roce nemělo přilbu 84 % usmrcených, 70 % těžce zraněných a 68 % lehce zraněných cyklistů. Analýza prokázala, že 37 % z usmrcených cyklistů by následky dopravních nehod v případě použití cyklistických přileb přežilo (pozn. analyzováno bylo 119 cyklistů, kteří byli usmrceni mezi lety 1995 – 2013). V roce 2020 by nemělo být usmrceno více než 80 a těžce zraněno 421 chodců. Předpoklad pro rok 2017 počítal s tím, že nebude usmrceno více než 96 a těžce zraněno 489 chodců. Přestože bylo v roce 2017 dosaženo historicky nejnižších počtů usmrcených a těžce zraněných chodců, nebyla Strategie ani v jednom ze sledovaných parametrů splněna.


Mohlo by vás zajímat: 1Q 2018: Výsledky Allianz, Swiss Re a Munich Re


Kolik lidských životů zranitelných účastníků silničního provozu lze (i díky systému AEB) zachránit? Potenciál je obrovský. Při srážkách osobních vozidel s chodci (2 457 nehod) bylo v roce 2017 usmrceno 60 chodců a dalších 391 jich bylo těžce zraněno. Jedná se tak o 59% podíl v případě usmrcených a 75% podíl těžce zraněných chodců. Při srážkách osobních vozidel s cyklisty (1 749 nehod) bylo v roce 2017 usmrceno 30 cyklistů a dalších 189 jich bylo těžce zraněno. Jedná se tak o 68% podíl v případě usmrcených a 54% podíl těžce zraněných cyklistů.

V souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi je zavádění nových bezpečnostních standardů / systémů nepochybně významným krokem k eliminaci počtu fatálních následků dopravních nehod automobilů se zranitelnými účastníky silničního provozu, tzn. cyklisty a chodci. Výsledky EURO NCAP, resp. test elektromobilu Nissan LEAF, ukazuje, že lze pomocí AEB dosáhnout velmi zajímavých výsledků s pozitivním dopadem na bezpečnost silničního provozu.

Fatální následky dopravních nehod nejsou jen srážky chodců/cyklistů s osobními nebo nákladními vozidly. Častou příčinou nehod s velmi vážnými následky na životech nebo zdraví jsou srážky osob s vozidlem hromadné dopravy. Obdobný systém by mohl být velmi účinným i u tramvají, technické řešení by však muselo zohledňovat zhuštěný městský dopravní prostor a být i ohleduplné především k cestujícím ve vozidlech MHD.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články