Falešný poplach: Dieselové motory jsou stále v hledáčku kupujících


			Falešný poplach: Dieselové motory jsou stále v hledáčku kupujících
27.7.2018 Spektrum

Dieselové motory v současné době procházejí kritikou. Média varují před jejich budoucností, zdůrazňují uzavírky center měst a věnují se dalším tématům, často ale bez širších souvislostí. 

Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u naftových motorů, ke které se záhy přidaly další automobilky jako např. Opel nebo Mercedes.

Jak tedy na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje naftových motorů?

Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaných prodejů a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování:

Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní a v prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.

Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1.6 TDI, stáří 3 let, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.

Období:

Zůstatková hodnota:

Období:

Zůstatková hodnota:

12.2015

51,12

3.2017

51,99

3.2016

50,97

6.2017

51,99

6.2016

50,97

9.2017

51,99

9.2016

50,83

12.2017

51,19

12.2016

50,83

3.2018

50,87

Zdroj: www.audatex.cz, červen 2018


Mohlo by vás zajímat: Letní požáry meziročně narostly o třetinu, varuje Allianz


Zůstatková hodnota uvažovaného vozu ŠKODA Octavia 1.6 TDI a její prognostická i amortizační křivka je velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3.2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou kvartálech 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.

A co prodeje vozidel?

Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů a v neposlední řadě způsobem a druhem prodejů. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních – fleetových vozidel a vrácených vozidel z operativních leasingů, kdy často dochází k prodejům velkého množství totožných vozidel.

Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým agregátem 1.6 TDI, stáří 3 let, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:

Vozidlo:

Tržní nabídky:

Prodejní ceny (nová vozidla):

Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance 289.000 – 339.000 613.000

Škoda Octavia 1.6 TDI Style

310.000 – 380.000

593.000

Škoda Octavia 1.6 TDI Ambition

290.000 – 356.000

598.500


Mohlo by vás zajímat: Swiss Re Institute: Vývoj světového pojišťovnictví v roce 2017


Pozorujeme, že v oblasti ojetých dieselových vozidel, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíše nepřeje. Důvodem je jednak snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, vyšší nabídka dovážených vozidel a dále masivní tažení proti naftovým vozidlům v médiích. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.

U prodejů nových vozidel s naftovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů s naftovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.

Neutichající zájem o vozy s naftovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů.

Např. vývoj prodejů naftových vozů koncernu Volkswagen (Audi, Seat Škoda, VW) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje naftových agregátů mají stále rostoucí tendenci.

Rok:

Prodeje celkem:

Prodeje naftových vozidel:

%

2015

109.459

48.440

44,25

2016

122.632

57.242

46,68

2017

123.101

54.802

44,52

Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.

Vozidlo:

2015

2016

2017

2018

Poznámka:

Škoda Octavia 1.6 TDI Style

85 kW

518 900

577 900

592 900

592 900

2016 facelift

Ford Mondeo combi 2.0 TDCi Titanium 110 kW

784 990

789 990

804 990

851 990

 

VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 110 kW

803 900

820 900

839 900

847 900

 

VW Sharan 2.0 TDI Comfortline    110 kW

938 700

960 800

984 200

955 900

 

Hyundai I30 CW 1.6 CRDi Trikolor 81 kW         

429 990

454 990

504 990

524 990

2017 facelift

Renault Megane 1.5 dCi Life 81 kW

399 900

444 900

444 900

424 900

2016 facelift

Audi A4 Avant 2.0 TDI

950 900

963 900

978 900

978 900

 


Mohlo by vás zajímat: Španělsko: Zákon o zprostředkovatelích brzdí obchod přes banky


Prognózy vývoje prodejů naftových motorů?

Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to s naftovými motory, což se odrazí v prodejích těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti dieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých naftových vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.

Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia (ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH):

Náklady:

Octavia 1.6 TDI, 85 kW, Style:

Octavia 1.5 TSI, 110 kW, Style:

Předepsaný servis

16.310

13.673

Běžné opravy

13.605

15.279

Údržba

3.364

3.641

Náklady na 1 km

0,37

0,36

Prodeje:

 

Pořizovací cena:

490.000

484.215

Zůstatková cena:

249.265

256.625

V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonných pojištění či reálné spotřeby paliva vychází dieselový agregát stále výrazně výhodněji.

Jak lze celou problematiku zakončit? K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů s naftovým motorem nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodeje a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné počkat až jednu dekádu.

Zdroj: Audatex

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články