Hříšníci, kteří dostali pokuty od ČNB, pod zvětšovacím sklem


			Hříšníci, kteří dostali pokuty od ČNB, pod zvětšovacím sklem
28.8.2013 Spektrum

Pokutu ve výši 7,5 miliónu korun vyměřila Česká národní banka (ČNB) akciové společnosti BFC Capital a..s. v roce 2011 za to, že její zprostředkovatelé nevyhodnocovali investiční profil zákazníků a nenahrávali komunikaci se zákazníky. Na setkání s novináři to uvedla členka bankovní rady ČNB Eva Zamrazilová.

Šlo o nejvyšší pokutu. Hned za ní na místě druhém byla pokuta 1,3 mil. Kč. Dostal ji Jan Werner v roce 2010 za to, že jako vázaný zástupce obhospodařoval majetek zákazníka podle své úvahy, když se při telefonickém zadávání pokynů vydával přímo za zákazníka (!).

Třetí místo patří akciové společnosti Stone de Witt a.s. Ta dostala od ČNB pokutu ve výši 1 miliónu korun a kromě toho jí byla zrušena registrace za nadměrné obchodování (o problému jsme psali v 1. díle zprávy z tiskové konference ČNB dne 27.8.2013).

A tady jsou další „hříšníci“: v roce 2009 si pokutu 200 000 korun vysloužila společnost IB Finance s.r.o. a byla jí zrušena registrace. Důvod: podávala tzv. bianco pokyny, což byly zákazníkem předem podepsané formuláře bez specifikace obchodu (pozn. red. Ale proč si něco takového nechali zákazníci líbit?)

Pokutu 100 000 Kč dostal Profit Investment v.o.s. v roce 2010 za nenahrávání komunikace a nevyhodnocování investičního profilu zákazníků. Za nadměrné obchodování dostala pokutu ve stejné výši společnost Global Markets Bohemia s.r.o.Důvod: nadměrné obchodování. Pokutu 500 000 korun dostala Best Buy Invesments a.s.. kromě toho jí ČNB zrušila registraci za překročení rozsahu povolení.

Profit Investment v.o.s. dostal vloni pokutu 100 000 Kč za nesdělování výše pobídky a Investment Brokers s.r.o. dostal letos pokutu 300 000 Kč za nevyhodnocování investičního profilu zákazníků a za nesprávné informování zákazníků. Včetně zrušení registrace…

 

Zakázané obchodní praktiky

Vždy jde o praktiky, kdy vydělá zprostředkovatel a prodělá zákazník.

„Spotřebitelé se přesvědčují, aby uzavřeli investiční životní pojištění (IŽP) na co nejvyšší pojistné a na co nejdelší dobu (až do 80 let i více věku spotřebitele) s tím, že ho lze kdykoli změnit, aniž by spotřebitele upozornili, že každá změna zvyšuje významně správní náklady pojištění,“ uvedla Zamrazilová.

Časté je přesmlouvání IŽP na produkt, který není pro spotřebitele lepší, navíc ten není informován o ztrátách na počátečních nákladech, vyplývajících z takové změny. Jak už jsme uváděli, IŽP je představováno jako vhodné spoření s možností výběru vloženého pojistného po dvou letech.

IŽP uzavírají často zprostředkovatelé podle jednoho vzoru a za stejných parametrů, které vyhovují zprostředkovateli, bez ohledu na potřeby a finanční situaci klientů.

Nedostatečně se zjišťují potřeby klienta. Investiční nástroje sebou nesou vždy rizika a ty zprostředkovatelé často zamlčují.

Přestože při uzavírání smlouvy slibují investiční zprostředkovatelé poradenství a sledování vývoje na kapitálovém trhu, po podpisu smlouvy pouze přijímají a předávají pokyny k obchodování.

 

Nejčastěji sankcionované praktiky pojišťovacích zprostředkovatelů

Tady jsou konkrétní příklady: v roce 2012 dostala AMW Group, s.r.o. pokutu 2,2 mil. Kč za klamavé tvrzení, že klientům bude za sjednání IŽP zprostředkována půjčka či úvěr, a za zamlčování informací o způsobu výpočtu odkupního.

Známá ZFP Akademie (psali jsme o ní) se nevyhnula pokutě 2 mil. Kč za stanovení povinnosti svým spolupracovníkům uzavřít kombinaci finančních produktů (šlo o IŽP, kapitálové životní pojištění, penzijní připojištění, stavební spoření) a za prezentaci zavádějících informací o výnosech těchto produktů.

Pokuty se netýkaly jen zacházení a klienty, ale i zakázaných pyramidových struktur.

Jejich podstata je v tom, že zájemce o spolupráci při prodeji produktů musí nejprve uzavřít (a po určitou dobu nesmí vypovědět) pojistnou smlouvu (zpravidla na IŽP) s předem nastavenými parametry. Zájemci nesmí bez sankce od pojistné smlouvy ustoupit (uplatňují se často i směnky).

Noví zájemci kromě toho musí přivést další zájemce o spolupráci. Za to je jim přislíbena finanční odměny.

Na webu oPojištění.cz jsme psali o bezvýchodné situaci těch, kteří takové směnky podepsali a dodnes je finanční břemeno tíží. Mnohdy šlo o matky na mateřské dovolené, které si chtěly přivydělat, aniž by dobře pochopili, o jaký byznys se jedná.

 

Případy nepřípustných pyramidových struktur

Pokutu od ČNB dostala společnost Eurofinancial CZ v roce 2009. Šlo o 500 tis. Kč.

Mnohem vyšší pokutu – 1,5 mil. Kč – dostala firma EF CZ, s.r.o. Důvod: stanovila klientům v případě ukončení jejich smluv o IŽP smluvní pokuty. bylo to v roce 2011.

 

A to nejdůležitější : sebeobrana spotřebitelů

Je na lidech, aby si hlídali vše, co souvisí s uzavřením smluv. ČNB nemůže stát za každým zprostředkovatelem, aby ochránila klienty.

„Začíná to tím, že si lidé ověří oprávnění zprostředkovatele – ne každý, kdo nabízí pojišťovací nebo investiční produkt, je k tomu oprávněn. Může se jednat jen o tzv. tipaře,“ říká Zamrazilová a dodává: „Nedat pouze na ústní sdělení, ale přečíst si celou smluvní dokumentaci. Ponechat si na to čas a pozvat zprostředkovatele znovu za několik dní k případnému podpisu.“

Je potřeba nechat si vysvětlit nejasné pasáže. Nechce-li zprostředkovatel nechat smluvní dokumentaci a informace k prostudování, je nutné takovou smlouvu odmítnout a obrátit se na jiného zprostředkovatele.

Seznamy regulovaných a registrovaných subjektů finančního trhu: www.cnb.cz/cnb/jerrs

Přehledné informace a tipy pro spotřebitele o správě osobních financí:

www.cnbprovsechny.cnb.cz/cs/osobni_finance

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články