Ivan Špirakus: Pojištění faktur změní podnikatelské prostředí


			Ivan Špirakus: Pojištění faktur změní podnikatelské prostředí
19.9.2017 Téma, Pro občany, Produkty

Společnost INSIA ve spolupráci s ČSOB Pojišťovnou přichází na trh s novým, unikátním produktem. Pojištění faktur je rychlé, jednoduché, bez složitého papírování, plně on-line a umožňuje klientům pojistit si přesně ty faktury či odběratele, které potřebují. „INSIA denně pomáhá tisícům podnikatelů a malých firem s uzavřením pojištění majetku, odpovědnosti či vozidla. Dlouho nás však trápilo, že jim nemůžeme nabídnout žádnou možnost ochrany jejich faktur proti nezaplacení, které může mít někdy i fatální následky. To se teď změní,“ říká generální ředitel INSIA Ivan Špirakus.

Mohl byste čtenářům představit, jak přesně pojištění faktur funguje?

Není to nic složitého. Snažili jsme se opravdu celý proces klientovi co nejvíce přiblížit a zjednodušit. Na samém začátku fakturu pochopitelně pojistíte. Pojistnou smlouvu pro fakturu splatnou za 1 až 90 dnů uzavřete on-line. Pokud začne docházet k prodlení, platbu začneme urgovat. Postaráme se o upomínání odběratele a veškeré nudné papírování. Pokud se nám nepodaří přimět problémového zákazníka k platbě, vyplatíme našemu klientovi 85 % faktury. 


Čtěte také: Podnikání bez rizika pro živnostníky a malé firmy. Přichází unikátní pojištění faktur


Podívejme se konkrétně na celý proces. Nejdříve do našeho systému zadáte své IČ. Nezapomeňte si ověřit, že doplněné údaje jsou správné. Dále je zapotřebí vyplnit údaje o faktuře. Stačí zadat IČ odběratele, číslo faktury, částku k úhradě a datum splatnosti. Poté potvrdíte souhlas s cenou pojištění a zaplatíte platební kartou nebo z předem nabitého kreditu. Na závěr pak už jen nahrajete kopii pojištěné faktury a doplníte kontaktní údaje odběratele. Ještě dodám, že Pojištění faktury je nyní dostupné pouze stávajícím klientům pojišťovacího makléře INSIA nebo ČSOB Pojišťovny.

Jaké druhy faktur je možné v rámci tohoto unikátního produktu pojistit?

Snažili jsme se vyjít klientům vstříc, a proto je možné pojistit faktury běžné, nezajištěné faktury za zboží a služby s odloženou splatností maximálně 90 dnů. Dále je možné sjednat pojistnou smlouvu na faktury za odběratele v České republice a na Slovensku a také na faktury vystavené mezi firmami, tedy odběratel je firma (s IČ). Jsem přesvědčen, že tato nabídka dokáže poptávku po tomto produktu plně pokrýt a že významně pomůže podnikatelům v jejich byznyse. 


Mohlo by vás zajímat: Výbuch bomby z druhé světové války. Je to pojistná událost?


Na co se pojištění naopak nevztahuje?

Jelikož pojištění jednotlivé faktury bylo dosud běžně považováno v oboru pojištění pohledávek za prakticky nepojistitelné, je nezbytný pečlivý přístup při příjmu rizik do pojištění, abychom předešli nepříznivému vývoji  s negativními dopady pro všechny klienty. 

Jak je u pojištění pohledávek zatím obvyklé, pohybujeme se v prostředí B2B, tedy obchody mezi firmami, proto nelze pojistit faktury vystavené občanům (nepodnikatelům). Stejně jako nemůžeme pojistit povodeň v okamžiku, když už voda šplouchá ve sklepě, tak ani zde nelze pojistit faktury, pokud při sjednání pojištění už budete vědět, že váš odběratel je ve špatné finanční situaci.


Mohlo by vás zajímat: Tradiční pojištění vozidel umírá. Autonomní auta vyžadují jiný přístup


Ještě také uveďme, že při zadávání každé faktury provádíme on-line prověřování dostupných informací o odběrateli. Po vyhodnocení jeho údajů se může stát, že příslušnou fakturu nebudeme moci přijmout k pojištění. Důvodem však může být nejen nepříznivá situace vašeho zákazníka, ale například i to, že firma podniká méně než 3 roky nebo se nám nepodaří získat o ní dostatečné informace. V některých případech odmítneme přijmout fakturu do pojištění i z důvodu aktuálního vyčerpání našeho interního limitu pojištění na danou firmu nebo skupinu firem. Po uhrazení dříve pojištěných faktur se však limit odběratele automaticky opět obnoví. 

Mohl byste prozradit, kolik pojištění stojí a jak se to určuje?

Tato otázka je samozřejmě hodně individuální, přesto se pokusím alespoň naznačit. Cena pojištění závisí na celé řadě parametrů. Její výpočet probíhá v reálném čase, s ohledem na aktuální informace o platební morálce a finanční situaci odběratele. Typicky se pojistné pohybuje v rozmezí 1–2% z hodnoty pojišťované faktury. V tom je zahrnuto jak riziko nezaplacení, tak i předcházení škodě, tedy aktivní sledování každé faktury Call Centrem a průběžné upomínání pohledávky, které zahajujeme několik dnů po splatnosti, není-li faktura včas uhrazena. 

Jak významným problémem je podle vás pozdní proplácení faktur?

Včas neuhrazená faktura je velký obchodní problém, a takto k němu i přistupujeme. Vždy se snažíme ke každému případu přistupovat citlivě a především individuálně. Dbáme na to, aby obchodní vztahy s dodavatelem nebyly narušeny. Na druhou stranu, závazky se platit musí, a pokud vše zastřešuje silná finanční instituce, jako jsme my, často to pomůže jen odběrateli oznámit a vše se dá do pohybu.


Mohlo by vás zajímat: Konference RISKfest: Jaká je role makléře a agenta (2. díl)


Udělali jsme si unikátní průzkum u agentury IPSOS realizovaný mezi podnikateli. Získali jsme tedy jasnou představu. 89 % dotázaných se už někdy s pozdním proplacením faktur setkalo (v 92% případech se jednalo o firmy; v 78% o OSVČ). 75 % oslovených firem/OSVČ v případě nezaplacené faktury postupuje telefonickým kontaktováním klienta. Jedná se tedy o 3 ze 4 případů. 20 % podnikatelů se alespoň občas setkává s tím, že faktura není vůbec uhrazena. Zajímavé také je, že právní pomoc pro vymáhání pohledávky by vyhledalo 35 % dotazovaných. Kompromisní dohodu by se snažilo najít 17 %. Vymáhání pohledávky pro právní komplikovanost neřeší 10 %. Z průzkumu tak jasně vyplývá, že pozdní proplacení faktur je problém. Jsem pevně přesvědčen, že náš produkt pomůže podnikatelské veřejnosti tuto situaci pozitivně a rychle vyřešit.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články