Sloupek Kateřiny Lhotské: Ceny ne a ne POVyrůst...


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Ceny ne a ne POVyrůst...
20.11.2017 Komentáře, Produkty

Před nedávnem jsme si mohli na webu oPojištění přečíst zajímavý článek o tom, jak se vyvíjí situace v povinném ručení. Nebo chcete-li v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. A je to neveselé čtení. Průměrné ceny v podstatě zamrzly a škody míří vzhůru. To je prakticky to samé, jako když stagnuje člověku plat, zatímco všechny ceny kolem rostou.

Nějakou dobu se to dá vydržet, ale jednoho dne takový člověk utratí víc, než vydělá a začne žít buď z rezerv, pokud nějaké má, nebo se pokusí si svůj příjem zvednout. Ještě si může půjčit, ale v této situaci to může udělat jen úplný blázen (a ne že by jich po našich luzích a hájích neběhalo dost). No a taky může přestat tolik utrácet. Ale i v tomto případě může jednoho ošklivého dne marně hledat ve své peněžence poslední šesták. Zkrátka a dobře bez zvyšování příjmu je taková situace dlouhodobě neudržitelná.

Co však platí pro normálního člověka, jako by neplatilo pro pojišťovny. U nich se už dávno protnula trajektorie výnosové křivky s tou nákladovou, a povinné ručení je tak už nějaký ten rok v červených číslech. Optimistické výroky o růstu celkového objemu pojistného jsou totiž konfrontovány s realitou stejně rychle (nebo i rychleji) rostoucího počtu pojištěných vozidel.


Mohlo by vás zajímat: Petr Jedlička: Výše škody na zdraví v POV stále roste


A aby toho nebylo dost, vůbec nejrychleji rostou škody. Pojišťovny zatím takto vzniklou a pomalu se zvětšující díru látají pomocí výnosů z ostatních produktových linií. Ovšem zdaleka ne každá má tak široké a výživné portfolio, aby si to tak mohla dělat dlouhodobě. Obzvláště když toto flikování už trvá pěkně dlouho.

Pojišťovny se snaží na tuto situaci reagovat různě. Třeba detailnější segmentací, kterou dílem realizují prostřednictví přímých cenotvorných parametrů, dílem je maskují systémem slev neslev, aby to alespoň marketingově hezky vypadalo. Ovšem podle čísel se ukazuje, že to moc nezabírá. A tak je už několik let jasné všem, kdo ve škole nechyběli, když se  probíralo sčítání a odčítání, že bez zvýšení cen to nepůjde.

Tento záměr ovšem kazí existence konkurenčního prostředí. A tak se zdražení nekoná. Alespoň si už pojišťovny odpustily své každoročně opakovaná prohlášení o „razantním zvýšení cen“. Stejně tomu už nikdo nevěřil. Letos se podobné výroky objevily jen koncem prázdnin, ale byly prezentovány tak potichu a nesměle, že je možná nezaznamenali ani ti, kdo je vyslovili.


Mohlo by vás zajímat: Poradenské firmy v číslech: MLM a Pool (počty PPZ)


Pojišťovny se tak ocitly v „zákopové cenové válce“, při níž se „opevnily“ ve svých pozicích, ze kterých se občas pokoušejí soka překvapit nějakou novou zbraní. Občas díky ní upoutají pozornost, nebo dokonce i získají dílčí výhodu. O ni však přijdou ve chvíli, kdy jejich konkurent tuto zbraň okopíruje a často i zdokonalí.

A co na to veřejnost? Ta vše z povzdáli sleduje a do věci se nevkládá. Navykla si na to, že jsou ceny nízko. A taky na to, že slevy nedostává každý, ale jen ten, kdo si o ni řekne. Jejich nadužívání je tak degradovalo z obchodního nástroje zprostředkovatele na vyžadovaný standard. A taky moc neprospívá potřebnému růstu cen.

Ale jak z této šlamastyky ven? Nechat ceny POVyrůst. Jak jednoduché a zároveň komplikované…

Kateřina Lhotská

vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.

člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články