Sloupek Kateřiny Lhotské: Čím víc hlav, tím víc čepic


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Čím víc hlav, tím víc čepic
24.10.2016 Komentáře

Už téměř tři roky platí nový Občanský zákoník. Takže už vlastně není „nový“. Jednou z jeho novinek je možnost akceptace nabídky zaplacením. Ono to vlastně zase až tak nic moc nového není, ale budiž. V praxi to znamená, že pojistník nemusí uzavřít smlouvu jen vlastnoručním podpisem, ale také tím, že zaplatí první pojistné.

Využití této možnosti se jeví jako velmi široké. „Bezpapírové“ procesy se stávají postupně standardem a možnost uzavřít smlouvu takto elegantně se tedy přímo nabízí. Na první pohled to vypadá naprosto jasně, kdyby ovšem neexistovalo jisté „ale“. A ne jedno…

Při sjednání pojistné smlouvy se totiž „nepodepisuje“ jen samotný smluvní formulář, ale i další „nesmluvní“ dokumenty. Například „souhlas se zpracováním osobních údajů“ (tedy „101“), nebo například dokumenty dokládající, že zprostředkovatel splnil informační povinnosti, či provedl analýzu potřeb. Je možné i tyto dokumenty potvrdit zaplacením pojistného? Toť otázka.

Velmi jednoduchá je situace, když si pojištění sjednává sám pojistník prostřednictvím nějaké webové aplikace. Patřičné souhlasy osobně „odkliká“ a je to. Co ale v případě sjednání smlouvy za fyzické přítomnosti zprostředkovatele? Tam už se to komplikuje a odpověď na otázku, zda lze zaplacením odsouhlasit i „nesmluvní“ dokumenty, není vůbec jednoznačná.

Nabízí se jednoduché řešení, jak tuto nejistotu ošetřit. Prostě „nesmluvní“ dokumenty vytisknout a nechat podepsat. To ale není „bezpapírové“ sjednání. A co třeba požádat pojistníka, aby on sám osobně odsouhlasil tyto dokumenty „odklikáním“ na nějakém on-line formuláři. Nehledě na bizarnost tohoto postupu (samotná představa, jak k němu zprostředkovatel otáčí notebook a on tam něco „odklikne“, je jak z románu „U nás v Kocourkově“), je tu také problém s prokázáním, že opravdu klikal pojistník. Takže slepá ulička…

Vypadá to jako neřešitelný problém. U „souhlasu 101“ totiž není téměř cesta, jak zjistit, že ho pojistník zaplacením udělil. Aby mohla totiž pojišťovna identifikovat, že je pojistné opravdu zaplaceno, musí si data o smlouvě obvykle nahrát do svého systému. No když už, tak pěkně komplet, tedy včetně osobních údajů. To znamená, že data zpracovává. No ale k tomu ještě nemá souhlas, protože ten dostane až platbou pojistného. Jinak řečeno – aby mohla pojišťovna zjistit, zda smí data zpracovávat, musí je nejdříve zpracovat. Tomu se říká začarovaný kruh připomínající Hlavu XXII…

To je ale jen ta jednodušší část problému. Co třeba s dokumenty, které dokládají, že zprostředkovatel potažmo pojišťovna splnili všechny povinnosti dané „osmatřicítkou“. Může být zaplacení pojistného potvrzením, že byly všechny tyto povinnosti dodrženy? Možná někoho napadne, že je to stejně v drtivé většině formalita, tak jaké s tím štráchy. No nevím. Ono by se nemělo nic přehánět a docela bych se obávala, že s tímto přístupem ČNB jen těžko ztotožní. Takže je to takové dráždění hada bosou nohou…

Jak z toho ven? V poslední době se s tímto problémem dost často osobně potýkám a diskutovala jsem o tom s celou řadou odborníků. Většinou jsme společně došli k tomu, že smysluplné a zároveň „bezpečné“ řešení není. A legislativa? Ta nenabízí už vůbec nic. Na trhu tak neexistuje žádný jednotný postup řešení a každý se pouští svojí vlastní více či méně „rizikovou“ cestou. Prostě „čím víc hlav, tím víc čepic…“

 

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články