Sloupek Kateřiny Lhotské: Hic sunt leones


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Hic sunt leones
19.2.2018 Komentáře

„Tady žijí lvi“ – tak bývala označována ve starých mapách neprobádaná území, která lákala dobrodruhy všeho druhu lačnících odhalit jejich tajemství. I v současném světě ovšem existují území, kde „žijí lvi“. Sice ne v teritoriálním slova smyslu (i když i taková jsou), ale spíše jako označení pro neprozkoumané oblasti v rámci nějakého oboru. Platí to i pro pojišťovnictví.

Jedním z takových neprobádaných území je nepochybně pojištění kybernetických rizik. Jestli jej lze rozdělit na oblasti více prozkoumané a na ty úplně neprozkoumané, tak mezi ty druhé patří pojištění kybernetických rizik pro domácnosti. Objevují se sice první produkty tímto směrem zaměřené, ale opravdových „výzev“, které na pojišťovny v této oblasti čekají, se ještě nezhostila žádná z nich.

Je to logické. Průzkum neprobádaného území se také neprovádí tak, že se hrstka odvážlivců nechá vysadit v jeho středu, ale postupuje pěkně opatrně od jeho okraje, aby se mohla v případě nebezpečí spasit útěkem. Když ovšem budou prospektoři pojištění postupovat hlouběji, tak na území zvaném „kybernetická rizika v domácnosti“ musí dříve či později narazit na tzv. „inteligentní domy“.


Mohlo by vás zajímat: Poradenství v číslech: MLM a Pool (provize)


V poslední době se objevují stále častěji a z výstřelku pro pár technologických nadšenců přestává být zvláštnost.  A tak si čím dál tím více lidí může ve svých domech nastavovat topení, klimatizaci, ohřev vody, světlo, jeho uzamčení a odemčení, kropení zahrady a veškerá další hejblata buď pomocí různých ovládacích panelů, počítače, nebo třeba prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. Díky tomu si může třeba člověk při nastupování do letadla někde na druhém konci světa zapnout ve svém domě topení, aby se nevracel z cest domů jak do vymrzlého brlohu.

Ale nic není tak růžové, jak se na první pohled zdá. O „inteligentním domu“ totiž platí to samé, jako o ohni – „dobrý sluha, zlý pán“. Někdy se zkrátka zblázní a výsledkem jsou pak humorné historky o lidech, které jejich vlastní dům nechtěl pustit ven, přičemž v lepším případě byli uvězněni v pokoji s telefonem v ruce, v horším na toaletě a bez možnosti si přivolat pomoc. Nebo marně šátrali ve sklepě, aniž mohli otočit vypínačem a rozsvítit si proto, že v celém sklepě žádný vypínač není a ovládací pult jim tvrdí, že podle počítače je dům prázdný a svítit v něm je tedy zbytečné.

Všechny tyto situace sebou samozřejmě přinášejí nebezpečí vzniku nějaké újmy. Třeba, že kvůli uvěznění člověk něco důležitého prošvihne, nebo že se ve tmě přerazí vejpůl. A tak se zdá, že by se tu nějaký (zatím) malý prostor pro pojištění mohl otevírat. Tedy mohl by, kdyby…


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Vývoj autonomních vozidel. Co na to Asimov?


Kdyby se člověk nepídil po příčinách toho, proč se někdo stal nedobrovolným domácím vězněm nebo bloudil v temnotách. Obvykle je to totiž proto, že nezvládl ovládání svého „inteligentního domu“. Platí zkrátka rčení „svůj k svému“, tedy „inteligent k inteligentnímu domu“. Na což by nejspíš musely pamatovat i pojišťovny při přípravě pojištění kryjící tento typ kybernetických rizik.

Mohly by to vyřešit třeba tak, že by předkládaly zájemcům jakýsi „inteligenční dotazník“, tedy jistou analogii zdravotního dotazníku v životním pojištění. Jen je třeba domyslet, jak sdělit člověku, který v dotazníku „neuspěje“, že je nepojistitelný. V životním pojištění se mu ještě dá vysvětlit, že je to z důvodu zdravotního stavu, ale vysvětlujte někomu, že ho nepojistíte, protože je blbec.

Pojištění související s „inteligentními domy“ tak není určitě žádnou triviální záležitostí. Nicméně není jedinou oblastí, kde „žijí lvi“. Někdy příště si povyprávíme i o jiné. Třeba o autonomních vozidlech… 

 

Kateřina Lhotská

vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.

člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články